ابوظبی صادرکننده هیدروژن می‌شود

شرکت نفتی دولتی ابوظبی (ادنوک) با دو صندوق سرمایه دولتی برای تبدیل کردن این امیرنشین به صادرکننده هیدروژن آبی و سبز متحد شده است.

شرکت ادنوک با شرکت سرمایه گذاری مبادله و شرکت ADQ متحد شده تا از گاز طبیعی و انرژی تجدیدپذیر هیدروژن تولید کرده و این سوخت را در امارات متحده عربی و بازارهای خارجی عرضه کند.

در همین رابطه، شرکت مبادله در بیانیه ای اعلام کرد شرکت ابوظبی فیوچر تکنولوژی که به مصدر معروف است، با شرکت زیمنس انرژی برای ساخت تاسیسات تولید هیدروژن سبز در شهر مصدر ابوظبی به توافق رسیده است. شرکت آلمانی زیمنس در حال حاضر مشغول ساخت یک تاسیسات هیدروژن در پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم در دوبی است.

برخی از کشورهای خاورمیانه که ثروتش را از طریق نفت اندوختند، با توجه به تمایل مصرف کنندگان به خرید سوختهای پاکتری به جای نفت خام، به دنبال توسعه هیدروژن به عنوان سوخت صادراتی آینده هستند. وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که می خواهد کشورش که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، به بزرگترین صادرکننده هیدروژن تبدیل شود.

ابوظبی مانند عربستان سعودی گاز طبیعی تولید می کند که می تواند برای توسعه هیدروژن آبی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می تواند از انرژی خورشیدی برای تولید هیدروژن سبز استفاده کند. ابوظبی پایتخت و بزرگترین امیرنشین امارات متحده عربی است.

طبق اعلام شرکت ADQ، شرکت ادنوک هیدروژن آبی را به صورت مستقل تولید خواهد کرد اما با دو صندوق سرمایه گذاری برای تولید نوع سبز همکاری می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن هیدروژن برای فعالیتهای پایین دستی خود تولید می کند و قصد دارد میزان تولیدش را به بیش از ۵۰۰ هزار تن افزایش دهد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه