حق‌آبه هیرمند

اعتراض ایران در مورد حق‌آبه هیرمند

بیست‌وسومین جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان امروز برگزار شد. در این جلسه معاون آب و آبفای وزارت نیرو که مسئولیت کمیسار آب هیرمند از طرف جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد، خواستار تامین حق آبه ایران براساس معاهده ۱۳۵۱ فی‌مابین شد.

قاسم تقی زاده خامسی – معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این نشست دغدغه‌های ایران را نسبت به احداث و آب گیری بند کمال‌خان روی هیرمند اعلام کرد و گفت: براساس ماده پنجم معاهده ۱۳۵۱ هیرمند، افغانستان باید موافقت ایران را برای ساخت این بند جلب می کرد و ما معتقدیم این بند پیامدهای اجتماعی ناشی از مهاجرت، تعطیلی کشاورزی و توسعه کانون‌های گرد و غبار را خواهد داشت.

وی افزود: مردم در منطقه سیستان تشنه هستند و آنچه که ما نگران آن هستیم عدم دریافت حق آبه در سال جاری و کمبود آب در سیستان است. ما پیگیر دریافت حق‌آبه خود آن هم به صورت درست و کامل براساس معاهده هستیم.

در ادامه کمیسار افغانستان اظهار امیدواری کرد تا با توجه به خشکسالی سال جاری بتوانیم در این جلسه برای برنامه ریزی تامین حق‌آبه به نتایج مثبتی برسیم و معاهده را اجرا کنیم. این مستلزم همکاری دو جانبه است، این جلسه در روز آینده برای تصمیم گیری نهایی ادامه خواهد داشت.

ایسنا

نوشته‌های مشابه