اعطای حواله‌ نفتی به سرمایه‌گذاران نیروگاهی

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت:در طرح‌های بیع‌متقابل، طبیعتا هر سرمایه‌گذار که بتواند پروژه خود را زودتر به اتمام برساند ما متعهد هستیم که نفت خام در اختیارش قرار دهیم.

به نقل از وزارت نیرو، محسن طرزطلب، در آئین افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه با اعلام این خبر گفت: ساخت واحدهای بخار این چنینی در قالب قراردادهای بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته و مکانیزم بازگشت سرمایه آن‌ها از محل سوخت صرفه‌جویی خواهد بود؛ بدین صورت که سرمایه‌گذار اقدام به احداث بخش بخار نیروگاه و تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل‌ترکیبی کرده و پس از بهره‌برداری واحدها، هزینه سرمایه‌گذاری در قالب سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت می‌شود.

وی افزود: از سال گذشته پیگیر اصلاح طرح‌های بیع‌متقابل و بازپرداخت تعهدات موجود در این بخش از محل سوخت صرفه‌جویی بوده‌ایم که پیرو پیگیری‌های صورت گرفته تمهیداتی در بودجه سال ۹۹ برای بازپرداخت سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار پیش‌بینی شده است.

طرزطلب با اشاره به تدوین و تصویب آئین‌نامه این بخش در دولت، ادامه داد: این مهم تاکنون در نیروگاه پرند به سرانجام رسیده و گزارش مربوط به اندازه‌گیری سوخت صرفه‌جویی در این نیروگاه به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده و در اختیار وزارت نفت نیز قرار گرفته است. این وزارتخانه نیز گزارش مربوطه را در اختیار شرکت ملی نفت قرار داده تا سوخت صرفه‌جویی شده در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تاکید کرد: در حال حاضر برای هر واحد بخار به قیمت روز، ماهانه هشت میلیون دلار از محل سوخت صرفه‌جویی شده امکان بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده، وجود دارد. بر همین اساس برای نیروگاه پرند ۲۵ میلیون دلار بابت سه ماه صرفه‌جویی سوخت انجام شده در نظر گرفته شده است که طبق مصوبه دولت باید نفت خام در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه از هفته آینده تمامی قراردادهای بیع‌متقابل با دستور وزیر نیرو اصلاح شده و برای آن‌ها سوخت صرفه‌جویی شده در نظر گرفته خواهد شد، ادامه داد: این طرح‌ها جزو پروژه‌های استثنایی در کشور است؛ چرا که اصل و فرع سرمایه این پروژه‌ها دو ساله بازگردانده می‌شود؛ از این جهت هیچ پروژه‌ای در کشور این امکان را ندارد که فردی سرمایه‌گذاری ارزی کرده باشد و دولت دو ساله بتواند سرمایه را بازگرداند.

طبق گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با توجه به تغییرات انجام شده در زمینه طرح‌های بیع‌متقابل، طبیعتاً هر سرمایه‌گذاری که بتواند پروژه خود را زودتر به اتمام برساند ما متعهد هستیم که نفت خام در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهیم.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه