امکان اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی در تجهیزات فشار قوی فراهم شد - مهرشید نیرو •

امکان اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی در تجهیزات فشار قوی فراهم شد

محققان جهاددانشگاهی واحد علم‌وصنعت دستگاهی برای اندازه‌گیری میزان تلفات عایقی و ظرفیت خازنی برای انواع تجهیزات فشار قوی تولید کردند که در صنایع تجاری‌سازی شده است.

جعفر جعفری بهنام، مجری طرح و مدیر مرکز مهندسی فشار قوی جهاد دانشگاهی واحد علم‌وصنعت ، عملکرد ایمن و قابل اعتماد هر تجهیزی در حوزه فشار قوی را بستگی به وضعیت عایقی آن دانست و اظهار کرد: اندازه‌گیری ضریف تلفات عایقی و ظرفیت خازنی کمک شایانی به مشخص کردن وضعیت کلی عایقی می‌کند.

وی افزود: در این راستا ما دستگاهی را در این زمینه به‌نام  TCM-۴۰۰ برای اندازه گیری “تانژانت دلتا” و ظرفیت خازنی انواع مختلف تجهیزات فشار قوی را طراحی کرده و به مرحله ساخت رساندیم. این دستگاه ظرفیت خازنی و تلفات عایقی تجهیزات فشار قوی را به ما گزارش می‌کند و قادر به اعلام به اپراتور است که وضعیت عایقی این محصول یا مواد و یا دستگاه در چه وضعیتی است و اپراتور بر اساس آن برای مطابقت با استانداردها و کیفیت دستگاه تصمیم گیری کند.

جعفری بهنام با بیان اینکه بر اساس داده‌های این دستگاه می‌توان وضعیت عایقی دستگاه‌ها را در محیط آزمایشگاهی تست کرد، یادآور شد: این دستگاه در صنعت برق و در کلیه صنایعی که با برق فشار قوی سر و کار دارند، کاربرد دارد.

وی ماشین‌های الکتریکی مانند موتورها و ژنراتورها، ترانسفورماتورهای توزیع قدرت، انواع راکتور، خازن‌های فشار قوی، انواع عایق‌های مایع و جامد، بوشینگ‌ها و کابل‌های فشار قوی را از جمله تجهیزاتی دانست که ضریب تلفات عایقی آنها توسط این دستگاه قابل اندازه گیری است.

مجری طرح یادآور شد: علاوه بر آن نیروگاه‌ها و مراکزی که برای بهره برداری و کنترل کیفی محصولات خود و همچنین پایدار شبکه برق خود نیاز به انرژی الکتریکی دارند، می‌توانند از خدمات این دستگاه بهره‌مند شوند. این مراکز با استفاده از این دستگاه می‌توانند تست‌های دوره‌ای و میدانی مورد نیاز خود را انجام دهند.

جعفری بهنام، با تاکید بر اینکه این دستگاه علاوه بر تولید محصول نهایی، برای انجام فرآیند بهره‌برداری و تست پایش نیز کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: این دستگاه ‌دارای یک خازن رفرنس است که این خازن نمونه را دریافت و جریان نمونه دریافت شده را با جریان نمونه وسیله تست شونده، مقایسه می‌کند و ضریب تلفات و انحراف جریان این عایق با خازن مرجع را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت گزارشی به کاربر ارائه می‌دهد که مشخص می‌کند میزان تلفات و انحراف جریان در عایق و همچنین ظرفیت به چه میزان است.

مدیر مرکز مهندسی فشار قوی در خصوص دقت برآوردهای این دستگاه گفت: میزان تلفات عایقی در صنعت ۱۰ به قوه منهای ۴ است که این دستگاه این قابلیت را دارد که در این حدود اندازه‌گیری‌های تلفات عایقی را انجام دهد.

به گفته وی این دستگاه به دو واحد صنعتی ارائه شده و در حال عقد قراردادهای تجاری‌سازی است.

وی ادامه داد: این دستگاه در صنایع برای پایش و اندازه‌گیری محصول نهایی ترانزیستور و تجهیزات فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دستگاه اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی ۲۳ آذر ماه جاری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست‌ودومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار به همراه سایر دستاوردهای محققان کشور در نمایشگاه بین‌المللی تهران رونمایی شد.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه