نتقال آب خلیج فارس به یزد

بهره‌برداری از طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد آغاز شد

قطعه سوم ابرطرح انتقال آب خلیج‌فارس به مجتمع صنعتی چارملو در شهرستان اردکان یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

«ناصر تقی‌زاده» در این مراسم که امروز یکشنبه ۲۴ اسفندماه در محل مخازن آبگیری مجتمع صنعتی چادرملو برگزار شد، با بیان این که بهره‌برداری از این خط انتقال آب تا اردکان در راستای توسعه فلات مرکزی است، اظهار کرد: اکثر معادن بزرگ ایران در فلات مرکزی وجود دارد که غالبا نیز ناشناخته هستند و برای توسعه آن با توجه به خشکی منطقه، به آب پایدار نیاز داریم.

وی نسبت به توسعه بخشی به واسطه آب انتقالی خلیج فارس ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوار هستیم که با استتفاده از این طرح بتوانیم برای توسعه فلات مرکزی، مناطق کویری و محروم کشورمان استفاده کنیم.

این مسئول با بیان این که در حوزه انتقال فناوری، پمپ‌های آب و شیرآلات نیز به خودکفایی رسیدیم، گفت: امیدوار هستیم برای خط دوم و سوم انتقال آب از خرید ابزار الات خارجی بی‌نیاز بوده و از دست ساخته iای فرزندان کشورمان بهره‌مند شویم.

تقی‌زاده با بیان این که طول خط انتقال آب از معدن مس سرچشمه تا معدن چادر ملو ۳۷۲ کیلومتر متوالی است، تصریح کرد: ۴۰ کیلومتر خط انتقال نیرو و حدود ۱۳ رودخانه اصلی و ۳۷۶ کیلومتر فیبر نوری و عبور از ۲۴ تقاطع را در این خط انتقال آب شاهد هستیم.

وی در خصوص انتقال این آب به دیگر شهرستان‌های استان یزد علاوه بر اردکان اشاره کرد و گفت: دو متر مکعب از این آب با حجم حدود ۵۰ میلیون مترمکعب امکان انتقال دارد که البته بخشی نیز به مهریز تا بهاباد و معدن چادرملو در دست انتقال است.

مدیرعامل معدن چادرملو تصریح کرد: ایجاد صنایع جدید و توسعه اشتغال نیز از دیگر دستاوردهایی است که در دو طرف خط انتقال آب راه اندازی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این آب قطعا فراتر از نیاز فعلی استان است، اظهار کرد: با دستور وزیر و تکلیف این مسئول، ۷۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید با پشتوانه ۷۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت صنعتی معدنی چادر ملو در دست است.

تقی‌زاده با یاداوری آغاز جدی این طرح از سال ۹۴ تصریح کرد: در این طرح علاوه بر مدیران وقت و مدیران کنونی استان یزد، علاوه بر قیمت فولاد گل گهر نیز در تسهیل و تامین مالی این طرح حمایت داشتند.

نوشته‌های مشابه