طرح توسعه میدان نفتی آذر

طرح توسعه میدان نفتی آذر فردا به بهره‌برداری رسمی می‌رسد

طرح توسعه میدان نفتی آذر با ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت‌خام، فردا (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) با حضور رئیس‌جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری رسمی از میدان مشترک آذر که از آن به‌عنوان پیچیده‌ترین میدان نفتی کشور یاد می‌شود، فردا با فرمان رئیس‌جمهوری و به‌صورت ویدئوکنفرانس عملیاتی می‌شود.

طبق اعلام وزارت نفت، تأمین منافع ملی، ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی و رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ایلام، از شاخص‌های برجسته اجرای طرح توسعه میدان مشترک آذر به شمار می‌آید.

به تازگی نیز تورج دهقانی – مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این باره به ایسنا گفت: برداشت نفت از میدان مشترک آذر، اسفندماه سال ١٣۹۵ با تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت آغاز شد، این رقم سال ١٣۹۶ به ۳۰ هزار بشکه در روز رسید و اکنون مقدار تولید این میدان مشترک به ۶۵ هزار بشکه در روز رسیده که بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

وی با اشاره به هزینه‌های اجرایی طرح توسعه میدان آذر، گفت: ۱.۴ میلیارد یورو برای این طرح هزینه شده است. تعداد زیرپروژه‌های طرح توسعه میدان مشترک آذر ۳۲ پروژه شامل ۱۰ پروژه روسطحی و ۲۲ پروژه زیرسطحی است. حفر ۱۹ حلقه چاه، ساخت تأسیسات سرچاهی و ۸۰ کیلومتر خطوط لوله جریانی، احداث ۳۲۰ کیلومتر خط لوله صادرات نفت و گاز، ساخت ۶۱ کیلومتر خط لوله انتقال نفت جدید و خط انتقال گاز که به واحد جمع‌آوری گاز دهلران ختم می‌شود، احداث ۲۹ کیلومترخط لوله انتقال آب به تأسیسات واحد فرآورش مرکزی و ساخت یک واحد پست برق معادل ۱۳۲.۱۱ کیلوولت از جمله تأسیسات ساخته‌شده در این میدان است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، سهم ساخت داخل در طرح توسعه میدان نفتی آذر را ۷۵ درصد و سهم سرمایه انسانی بومی را ۵۵ درصد عنوان و اظهار کرد: همچنین این طرح با وجود همه پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زمین‌شناسی، نخستین قرارداد بیع متقابل است که به‌طور کامل توسعه آن از سوی متخصصان ایرانی مدیریت و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه میدان نفتی آذر به سبب پیچیدگی‌ها و شرایط ویژه مخزنی از جمله فشار بالای مخزن، درجه بالای خوردندگی سیال، نوع سنگ مخزن و در نتیجه نیاز به تجهیزات و آلیاژهای‌ خاص، در رسته میدان‌های سخت قرار می‌گیرد، افزود: بررسی فرآیند توسعه میدان نشان می‌دهد با وجود همه این سختی‌ها و پیچیدگی‌ها، فرآیند توسعه به نحو مطلوب از لحاظ فنی، عملیاتی و ایمنی اجرا شده است.

به گفته وی تجارب حاصل از توسعه این میدان، اندوخته ارزشمندی برای صنعت نفت به‌شمار می‌رود و با توجه به نظم و نظام حاکم بر فرآیند توسعه و اجرای بخش‌های مختلف طرح مبتنی بر برنامه‌ به‌ویژه در چند سال اخیر، باید گفت پیمانکار بیع متقابل این طرح می‌تواند با اتکا به این تجربیات، در آینده‌ای نه چندان دور در قامت یک شرکت اکتشاف و تولید (E&P) واقعی ایفای نقش کند.

میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام (در جنوب غربی ایران و ۲۵ کیلومتری شهرستان مهران) در مرز ایران و عراق واقع شده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه