ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۲۰ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح‌های پیش‌رو تا ۲۰ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

حایری در مراسم افتتاح واحد نخست بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل اظهار کرد: با بهره‌برداری از این فاز بخار نیروگاه سبلان اردبیل بیش از ۱۶۰ مگاوات تولید برق کشور افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته تا تامین سوخت آنها از طریق گاز و با هدف ارتقای شرایط زیست محیطی به انجام می‌رسد.

معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: با بهره‌برداری از بخش بخار نیروگاه‌ها نه تنها صرفه‌جوئی در مصرف گاز اتفاق می‌افتد، بلکه ظرفیت تولید نیز از طریق این مجموعه‌ها تا ۳۰ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

حایری ادامه داد: به ازای هر واحد تبدیل نیروگاه از سوخت گازی به بخار ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جوئی انجام شده و رقم قابل توجهی از انرژی پاک کشور نیز مورد صیانت قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: کشورمان جزو ۴ کشور برتر دنیا در تولید سوخت پاک است به طوری که ۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها در کشور ایران از طریق شبکه گازرسانی انجام می‌شود که نیروگاه‌های حرارتی افتتاح شده در کشور در حال حاضر ۱۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات است که تا پایان دولت این ظرفیت به ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: برای راه‌اندازی واحد نخست بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده تا با همکاری بخش خصوصی شاهد اجرای این مجموعه تولیدی باشیم.

حایری ظرفیت نیروگاه سبلان را ۶ واحد گازی با تولید ۹۶۰ مگاوات برق اعلام و تصریح کرد: با راه‌اندازی چنین نیروگاه‌هایی در کنار صرفه‌جوئی در مصرف گاز پایداری شبکه نیز مورد توجه قرار گرفته تا قطعی برق در کشور به حداقل برسد.

وی افزود: با همکاری شرکت گاز تامین گاز نیروگاه‌ها همچنان با اولویت در حال انجام است و امیدواریم تا پایان امسال با صرفه‌جوئی که مردم در مصرف گاز خواهند کرد شرایط مناسبی را شاهد باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق بیان کرد: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب با بهره‌برداری از بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل صرفه‌جوئی در مصرف گاز را شاهد خواهیم بود و امیدواریم دو واحد بخار این نیروگاه در سال آینده وارد مدار شود تا ظرفیت تولید در این بخش به ۴۸۰ مگاوات ارتقا یابد.

حایری ادامه داد: علاوه بر افتتاح این پروژه در استان فارس نیروگاه خورشیدی به ظرفیت دو مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد که در کشور توسعه تولید برق پاک مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه با جذابیت بیشتری روبرو شده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه