پیشرفته‌ترین توربین بومی کشور

قرارداد استفاده از پیشرفته‌ترین توربین بومی کشور امضاء شد

مدیرعامل گروه مپنا از امضای قرارداد طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی توربین ملی MGT-75 میان گروه مپنا و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی خبر داد و گفت: این مسئله اتفاقی بزرگ برای کشور است.

علی آبادی امروز در مراسم امضای قرارداد این توربین با بیان اینکه با افتخار خدمت ملت شریف ایران و به ویژه جوانان تبریک می گویم چرا که توربین گازی یکی از افتخارآمیزترین تولیدات بشر است که بیشترین خدمت را به ما می کند، گفت: در هواپیماها، کشتی ها تولید برق از جمله ماشین هایی که نیروی رانش را تامین می کند، توربین ها هستند و ما امروز اعلام می کنیم که کشورمان در این زمینه دارای فناوری است.

وی با بیان اینکه صاحب دانش برای تنوعی از ماشین ها هستیم یعنی هر نیازی که در این حوزه وجود داشته باشد قادریم آن را تامین کنیم، گفت: این توربین متناسب با نیاز کشور و برای توسعه آینده و ارتقای صنعت برق کشور تولید شده است و این توربین ماشینی نیست که به صورت اتفاقی تولید شده باشد بلکه طراحی برای آن صورت گرفته و برای جایگزین کردن توربین های فعلی در درازمدت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: هدف افزایش راندمان نیروگاه های سیکل ترکیبی از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد بوده است و از این جهت اقدام بسیار مهمی است. علاوه بر این از نظر سایر و ابعاد این توربین به گونه ای طراحی شده که وضعیت شبکه ما را به هم نزند ضمن اینکه افزایش توان به اندازه ای خواهیم داشت که شبکه بتواند آن را جذب کند.

وی با اشاره به مشخصات فنی این توربین گفت: علاوه بر ۲۲۰ مگاوات مقیاس حدود ۶۰ درصد افزایش راندمان نیز به دنبال دارد و مهمترین ویژگی آن قابلیت مصرف هیدورژن است. با توجه به اینکه این توربین در شهر تهران نصب می شود و حساسیت مسائل زیست محیطی به ویژه تهران بسیار زیاد است، این توربین استعداد این را دارد که هیدروژن بسوزاند و خروجی محصولات احتراق آن گازهای گلخانه ای نباشد و بخار آب تولید کند که این مسئله می تواند تاثیر مثبتی در زمینه محیط زیست شهر تهران داشته باشد.

وی تصریح کرد: این محصول داخلی بوده و با توجه به اینکه گردش مالی آن داخلی است قطعا ارزانتر از مدل خارجی است و برای کشور ارز آوری نیز به همراه خواهد داشت و به زودی این توربین را در بازار جهانی عرضه خواهیم کرد و بی شک استقبال خوبی از آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما تا به امروز یکی از صادر کنندگان توربین به دنیا هستیم و از این محل ارز آوری داریم اظهار کرد: این اولین نمونه ای است که قرارداد آن امضاء شده و مطمئن هستیم در مقیاس ملی در خیلی از جاها از این توربین استفاده می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر از این توربین در کشورهای عراق و سوریه استفاده می شود گفت: در حال حاضر در عراق از توربین MGT-70 استفاده می کنیم و وضعیت سوخت در عراق اقتضا می کند که از این توربین که پایداری ایجاد می کند استفاده کنیم که تا کنون نیز رکورد خوبی از خود بر جای گذاشته است اما از توربین MGT-75 بعد از این در نقاط دیگر دنیا استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص مصرف آب این توربین گفت: یکی از ویژگی های نیروگاه های جدید نسبت به نیروگاه های قدیم مصرف آب بسیار کم است. به گونه ای که مصرف آب این نیروگاه ها به یک دهم کاهش می یابد و قصد داریم این عدد را نیز بیش از این کاهش دهیم.

وی در خصوص نیروگاه های هیدروژن سوز گفت: آنچه مسلم است نه تنها ما بلکه دنیا در استفاده از انرژی های تجدید پذیر گام برداشته اما تجدید پذیرها مکان تولید و محل مصرف آنها یکی نیست. لذا نیاز به یک واسطه دارند که این انرژی را منتقل و از آن استفاده کنیم. روش های شیمیایی مثل باطری ها مقرون به صرفه نیست لذا دنیا به این سمت حرکت می کند که برق تولیدی در زمانی که مورد نیاز نیست را به هیدروژن تبدیل کند و سپس در زمان نیاز از آن استفاده کند که این قابلیت در همه نیروگاه ها وجود ندارد و تنها نیروگاه های مدرن می توانند از این قابلیت استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، توربین MGT-۷۵ که جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت گروه مپنا است، یک توربین گازی در سطح کلاس F پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد. توربین MGT-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تاثیر فراوانی خواهد داشت.

تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT-۷۵ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا، در محدوده توانی ۱۹۰ تا ۲۳۰ مگاوات متناسب با نیاز مشتریان عرضه شود.

ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۳۹.۱ درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد و حدود ۶۰ درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط زیست است.

در این نیروگاه پیشرفته، علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار، ژنراتورها، بویلر، سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی که همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا هستند، استفاده خواهند شد.

طراحی و توسعه توربین MGT-۷۵ و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی هفت سال گذشته با هدف توسعه زیرساخت‌های کشور و رقابت‌پذیری بین‌المللی صورت پذیرفته است.

گروه مپنا پیش از این در اوایل سال ۱۳۹۶، در همین راستا توربین (۳) MGT-۷۵ را در کلاس Eپیشرفته رونمایی و بهره‌برداری کرد که از آن طرح تاکنون ۴۲ واحد (۲۶ واحد در داخل و ۱۶ واحد در خارج کشور) عرضه کرده و در حال بهره‌برداری است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه