ارائه مشوق برای ساخت پنل خورشیدی

کسری ۸۰۰۰ مگاواتی برق در شهرک‌های صنعتی/ ارائه مشوق برای ساخت پنل خورشیدی

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ضمن اشاره به کسری ۸۰۰۰ مگاواتی برق در شهرک‌های صنعتی، تحریم را عامل عقب ماندگی در برنامه تولید برق با مولدهای مقیاس کوچک یا خود تولید دانست و گفت که این سازمان برای ساخت پنل خورشیدی در شهرک‌ها، مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

فتحعلی محمدزادهدرباره استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید برق در شهرک‌های صنعتی، گفت: حسب تصمیماتی که در هیئت مدیره سازمان گرفته شده، برای واحدهای صنعتی که زمین و پروانه ساخت بگیرند و اقدام به ساخت و ساز کند، برای کسانی که بتواند همزمان در پشت بام خود پنل خورشیدی، برای تولید بیشینه ۱۰۰ کیلووات برق، نصب و از وزارت نیرو مجوز بگیرند تا به شبکه برق متصل شوند، ۵ تا ۱۰ درصد در قیمت زمین تخفیف قائل می‌شویم.

وی همچنین با اشاره به تفاهم نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با سازمان انرژی‌های نوی وزارت نیرو اظهار کرد: در قالب این تفاهمنامه، دوره‌های آموزشی مختلفی در شهرک‌های صنعتی برگزار شده و تعرفه‌ها و ظرفیت‌های قانونی که دولت و وزارت نیرو برای توسعه و نهادینه کردن پنل‌های خورشیدی یا استفاده از انرژی‌های خورشیدی در دستور کار دارد، تشریح شده، واحد صنعتی در جریان‌اند و پنل‌های خورشیدی همواره به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی در شرکت‌های استانی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول اقدامات مربوط به پنل‌های خورشیدی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و بر اساس شاخص‌های همان سال حدود ۵۰۰ کیلووات نهادینه‌سازی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با نصب پنل‌های خورشیدی چند درصد از نیاز برق واحدهای صنعتی تامین می‌شود، گفت: این موضوع بستگی به ظرفیت پنل و نیاز برق واحد تولیدی دارد. البته در کل نسبت زیادی نیست. اما این آمادگی وجود دارد که اگر وزارت نیرو ظرفیت‌های قانونی و تعرفه‌های خود را اصلاح کند، از ظرفیت ایجاد شده در سقف سوله‌های شهرک‌های صنعتی نیز برای تولید برق استفاده شود.

فقط ۱۱ درصد از برنامه تولید برق مولدهای مقیاس کوچک محقق شد

محمدزاده همچنین درباره مولدهای مقیاس کوچک یا خود تولید یا سی اچ پی، گفت: در راستای تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو در سنوات گذشته، تاکنون ۱۱۰ هزار هکتار زمین درون شهرک‌های صنعتی برای تولید ۴۲۵۰ مگاوات برق به تولید برق با مولدهای کوچک مقیاس اختصاص یافته، اما با توجه به اینکه تکنولوژی و فناوری مورد نیاز این فرآیند وارداتی است، شرایط تحریم و نوسانات اقتصادی مشکلاتی ایجاد کرد که در نتیجه آن از ۱۱۰ هکتار حدود ۴۷۰ مگاوات به بهره برداری رسیده و مابقی هم در دستور کار قرار دارد.

به عبارت دقیق‌تر به گفته او، ۱۱۰ هکتار زمین در قالب ۴۵۳ قرارداد برای توزیع ۴۲۵۰ مگاوات برق تفاهم شده بود، اما آنچه محقق شده ۵۳ قرارداد برای تولید ۴۷۰ مگاوات در ۱۴ هکتار زمین است.

افزایش تعرفه انرژی صنایع

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از افزایش تعرفه انرژی صنایع به شدت انرژی بر خبر داد و گفت: از اواسط اردیبهشت ماه امسال در راستای بند ز تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ متوسط هر کیلو وات ساعت انرژی به صنایعی که دربند ز هستند در میان باری یعنی ۷ صبح تا ۷ شب ۳۵۵ تومان، در اوج بار یعنی از هفت شب تا ۱۱ شب ۷۱۱ تومان کم باری یعنی از ۱۱ شب تا ۶ صبح ۱۷۸ تومان خواهد بود.

به گفته وی کل انرژی مورد نیاز شهرک‌های صنعتی در حال حاضر حدود ۱۸ هزار مگاوات است که حدود ۱۰ هزار مگاوات آن تامین شده است. به نظر می‌رسد تولید سالانه برق در وزارت نیرو به دلیل کمبود منابع مالی، کم‌تر از حد تعیین شده بوده است.

گفتنی است که با افزایش دما در سال جاری، نقاط مختلف کشور بارها با قطع گسترده برق مواجه شد و برق واحدهای تولیدی نیز بعد از رایزنی‌های انجام شده با برنامه ریزی قطع می‌شود. در این رابطه عده‌ای استخراج رمزارزها را مقصر می‌دانند و عده‌ای عقب ماندگی وزارت نیرو در تولید برق را به دلیل کمبود منابع مالی و مشکلات ناشی از تحریم.

نوشته‌های مشابه