ترانس توزیع ، ترانسفورماتور توزیع
|

مشخصات ترانسفورماتور های تولیدی آریا ترانسفو (قسمت دوم)

سیم پیچ ها

از نظر فنی و اقتصادی دو فلز مس و آلومینیوم میتوانند در سیم پیچها به عنوان هادی جریان الکتریکیمورد استفاده قرار گیرند. هادی های به کار رفته در تولیدات این شرکت فویل سیم گرد و سیم تخت است. فویل به صورت مستقیم عایق نشده و سیمهای گرد و تخت با لاک و یا کاغذ عایق شده اند.

سیم پیچ هاى فشار ضعیف

سیم پیچ است که برای ولتاژ پایین و جریان بالا طراحی شده است در این سیم پیچ از سیم تخت یا فویل استفاده شده و به صورت لایه ای پیچیده میشود.

سیم پیچ هاى فشار قوى

سیم پیچی است که برای ولتاژ بالا و جریان پایین طراحی شده است در این سیم پیچ از سیم گرد یا تخت با عایق لاک یا کاغذ استفاده شده و به صورت لایه ای و در برخی موارد بشقابی پیچیده می‌شود.

عایق هاى جامد

یک ماده عایقی خوب باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:

۱ – استقامت دی الکتریک بالا

۲ – خواص مکانیکی مطلوب

– عمر طولانی در دمای عملکرد

۴ – کاربری آسان

مواد عایقی باید در تمام طول عمر ترانسفورماتور در مقابل حرارتهای تولیدی استقامت داشته و با روغن ترانسفورماتور سازگار باشند.

عایق بندی ترانسفورماتور توسط مرغوبترین مواد عایقی (کاغذ سیلندر و پرس بورد از جنس سلولز صورت می پذیرد مواد سلولزی از چوبهایی که دارای فیبر و چگالی بالایی هستند ساخته میشوند. فیبر بالا باعث عمر طولانی و چگالی بالا منجر به استقامت دی الکتریک بالا در این مواد می شود. محصولات سلولزی با روغنهای معدنی سازگار هستند و به آسانی از روغن اشباع میشوند. اشباع تحت خلا و دمای بالا انجام شده و حفره های باریک موجود در سلولز با روغن پر میشوند و در نتیجه استقامت عایقها به طور فزاینده افزایش مییابد در مواردی که حفره ها با روغن پر نشده باشند این حفره های هوایی کوچک میتوانند باعث ایجاد تخلیه جزئی شوند تخلیه جزئی در سطح وسیع میتواند منجر به شکست عایقی در ترانسفورماتور شود.

عایق جامد

 

 

ادامه در مشخصات ترانسفورماتور های تولیدی آریا ترانسفو (قسمت سوم)

نوشته‌های مشابه