لغو تدریجی تحریم ‌های ایران

لغو تدریجی تحریم ‌های ایران به نفع قیمت نفت خواهد بود

بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد برنامه های دولت جدید آمریکا برای هزینه مالی گسترده و فوریت اندک برای لغو تحریم‌ های ایران از قیمتهای نفت و گاز پشتیبانی خواهد کرد.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کردند: برآورد ما این است که اقدامات محرک مالی دو تریلیون دلاری در طول سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تقاضای آمریکا را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز تقویت خواهد کرد.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بسته محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری را برای تحرک بخشیدن به اقتصاد و تسریع توزیع واکسن کووید ۱۹ به منظور مهار این بیماری پیشنهاد کرده است.

بازارهای نفت از اواخر سال ۲۰۲۰ با آغاز واکسیناسیون جهانی و امیدواری سرمایه گذاران به عادی شدن مصرف سوخت در آینده نزدیک، روند صعودی پیدا کردند. اقدامات محرک مالی بیشتر با کمک به رونق پیدا کردن تقاضا، اجازه می دهد روند صعودی قیمتها حفظ شود. از سوی دیگر رشد عرضه تولیدکنندگان شیل به دلیل تمرکز آنها روی بهبود وضعیت مالی، محدود شده و همزمان عربستان سعودی متعهد شده است تولید نفتش را در دو ماه آینده به میزان چشمگیری کاهش دهد تا به متعادل شدن دوباره بازار کمک کند. قیمتهای نفت روز جمعه به دلیل نگرانیها از محدودیتهای جدید کرونایی در چین که تقاضا برای سوخت در بزرگترین واردکننده نفت جهان را ضعیف خواهد کرد، کاهش پیدا کردند.

این بانک آمریکایی همچنین پیش بینی کرد صادرات نفت ایران امسال اندک مانده و در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به ۰.۵ میلیون بشکه در روز می رسد.

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرد: مسئله ایران بخشی از مذاکرات اولیه پرزیدنت بایدن با همتایان خارجی و متحدان آمریکا خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، در یادداشت گلدمن ساکس آمده است: بازگشت تدریجی تولید ایران، دورنمای مثبت نفت را تقویت خواهد کرد و ما پیش از این پیش بینی کرده بودیم بازار نفت در سال ۲۰۲۲ با توجه به ظرفیت مازاد اندک اوپک دچار محدودیت عرضه خواهد بود. بایدن در نخستین اقداماتش، لیزینگ نفت و گاز و مجوز حفاری در زمینهای فدرال را معلق و مجوز خط لوله نفت کی استون ایکس ال از کانادا را لغو کرد و لیزینگ نفت در پناهگاه حیات وحش ملی آرکتیک را متوقف کرد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه