ابطال مجوز خط لوله ۹ میلیارد دلاری در نخستین روز کاری بایدن

رییس جمهور منتخب آمریکا، بایدن قصد دارد مجوز پروژه ۹ میلیارد دلاری خط لوله کی استون را به عنوان یکی از اولین اقداماتش در روزهای نخست فعالیت دولتش و احتمالا نخستین روز حضورش در کاخ سفید، لغو کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور جمهوریخواه آمریکا ساخت خط لوله کی استون را به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی خود مطرح کرده بود. بایدن که مراسم تحلیفش روز چهارشنبه برگزار می شود، در دولت اوباما که با این پروژه به دلیل ضدیتش در مبارزه با تغییرات اقلیمی مخالفت شده بود، معاون رییس جمهور بود.

گفته می شود عبارت ابطال مجوز خط لوله کی استون ایکس ال در فهرست اقدامات اجرایی که برای نخستین روز ریاست جمهوری بایدن برنامه ریزی شده است، قرار دارد.

بایدن که دموکرات است، پیشتر قول داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، مجوز ریاست جمهوری این خط لوله را باطل کند.

سفیر کانادا در آمریکا اعلام کرد همچنان به ترویج این پروژه ادامه خواهد داد زیرا به نفع برنامه های محیط زیستی هر دو کشور است.

این پروژه که نفت را از آلبرتای کانادا به نبراسکا منتقل می کند، به دلیل مسائل حقوقی در آمریکا، پیشرفت کندی داشته است. همچنین با مخالفت فعالان محیط زیست روبروست که با ضدیت با خطوط لوله جدید برای منتقل کردن نفت به پالایشگاهها، به دنبال کنترل توسعه ماسه های نفتی کانادا هستند.

جیسون کنی، نخست وزیر آلبرتا در توییتر هشدار داد ابطال مجوز این خط لوله به حذف مشاغل، تضعیف روابط میان آمریکا و کانادا و تضعیف امنیت ملی آمریکا بدنبال افزایش وابستگی به واردات نفت اوپک، منجر می شود.

شرکت تی سی انرژی که این خط لوله را اداره می کند، اعلام کرد تا سال ۲۰۲۳ که این خط لوله وارد فعالیت شود، آلایندگی کربن آن را به صفر خواهد رساند. همچنین برای جلب حمایت بایدن، وعده داد تا سال ۲۰۳۰ تنها از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده خواهد کرد.

کار ساخت این خط لوله در کانادا در جریان است و در نقطه مرزی تکمیل شده است. در آمریکا شرکت تی سی کار ساخت خط لوله در جایگاههای سوخت هر ایالت را آغاز کرده اما موانع حقوقی هزینه زیادی برای این شرکت در فصل ساخت ۲۰۲۰ داشت.

باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا این پروژه را در سال ۲۰۱۵ رد و اعلام کرده بود کانادا بیشترین مزایای اقتصادی را خواهد برد در حالی که این پروژه به انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای منجر می شود.

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ در سال ۲۰۱۷ یک مجوز ریاست جمهوری صادر کرد که اجازه می داد کار ساخت این خط لوله ادامه پیدا کند. این اقدام شکایت چندین گروه محیط زیستی از دولت آمریکا را در پی داشت.

ایسنا

نوشته‌های مشابه