اعتراض صنعت آمریکا به گرانی گاز: صادرات را متوقف کنید - مهرشید نیرو

اعتراض صنعت آمریکا به گرانی گاز: صادرات را متوقف کنید

افزایش چشمگیر قیمت‌های گاز طبیعی، هزینه‌های تولید و حمل و نقل در بسیاری از صنایع آمریکا را بالا برده و این وضعیت با صادرات بیشتر آمریکا به اروپا برای جبران عرضه از دست رفته روسیه، ادامه پیدا خواهد کرد.

بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا امسال دو برابر شده است که بسیار بیشتر از افزایش قیمت خرده فروشی بنزین و دیزل است که باعث عصبانیت آمریکایی‌ها از صنعت انرژی و دولت آمریکا شده است.

بسیاری از مدیران شرکتهای صنعتی آمریکا بر این باورند که آمریکا که زمانی یک واردکننده بزرگ گاز طبیعی بود، باید صادرات گاز را متوقف کرده و به نیازهای داخلی اولویت دهد. اما تولیدکنندگان گاز به دنبال افزایش ظرفیت صادرات و مجوزهای بیشتر برای حفاری هستند.

تولید گاز در مناطق اصلی در آمریکا امسال آهسته شده است که تا حدودی به دلیل ظرفیت ناکافی خط لوله بوده است. شرایط اقلیمی نامساعد هم باعث کاهش تولید و تقویت تقاضا شده است.

حمله روسیه به اوکراین و متعاقب آن، تحریمهایی که غرب علیه مسکو وضع کرد، باعث افزایش فعالیت برای تبدیل گاز سرد به شکل مایع شده است و کارخانه‌های LNG در اواسط مارس ۱۵ درصد از تولید داخلی را مصرف کردند.

پیتر هانتسمان، مدیرعامل شرکت هانتسمان که پلی یورتان برای دستگاههای الکترونیکی و مواد ساختمانی تولید می‌کند، به رویترز گفت: قیمتهای بالاتر گاز، هزینه‌ها را افزایش داده است. مصرف کنندگان شوک قیمت خواهند دید. این شرکت بیش از ۱.۵ میلیارد دلار افزایش هزینه مواد خام در سال گذشته را که عمدتا به دلیل افزایش قیمت انرژی بوده است، به مصرف کننده منتقل کرده است.

وست‌لیک کمیکال که پلاستیک و نمای ساختمان تولید می‌کند، حساب کرده است به ازای هر یک دلار افزایش میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu)، هزینه های سالانه‌اش حدود ۱۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا می‌کند.

چیپ مک الروی، مدیرعامل شرکت مک الروی، سازنده ماشین آلات عظیمی که لوله های ترموپلاستیک را ذوب می کنند می گوید تورم ناشی از انرژی، وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا از ۳.۷۳۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu در ابتدای سال ۲۰۲۲، به ۷.۸۵۴ دلار در روز جمعه افزایش یافت اما بسیار پایین‌تر از قیمت پایه ۳۱ دلار در اروپا و ۲۴ دلار در آسیا مانده است.

افزایش تقاضا از سوی اروپا که در تلاش برای رهایی از وابستگی به واردات روسیه است، باعث شده است تحلیلگران انتظار داشته باشند قیمت‌ها بالا بمانند.

پل سیسیو، رئیس گروه مصرف کنندگان انرژی صنعتی آمریکا که اعضای آن شامل کارخانه‌های ذوب فلزات و تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی و کاغذی هستند، ماه گذشته در نامه‌ای به جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، نوشته بود: بخش تولید نمی‌تواند بدون تضمین این که قیمتهای گاز طبیعی و برق با صادرات بیشتر از حد LNG به خطر نخواهند افتاد، سرمایه گذاری و اشتغالزایی کند. این گروه می‌خواهد واشنگتن تصویب مجوزهای صادرات LNG را تا زمانی که گاز در مخازن آمریکا به حد کافی ذخیره سازی نشده است، متوقف کند.

بعضی از کسب و کارها نگرانند که هزینه گرمایش در زمستان آینده سر به فلک خواهد کشید و به این اشاره کرده‌اند که امسال قیمتها در بهار که تقاضا برای گرمایش کاهش پیدا می کنند، افت چندانی نکردند.

مدیران صنعت LNG می‌گویند قیمتهای بالا باید باعث تولید جدید شود. آنها می خواهند دولت بایدن پروژه‌های جدید را تصویب کند. با این حال، اکثر پروژه‌های جدید تا اواخر سال آینده یا سال ۲۰۲۴ راه اندازی نخواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، پل سانکی، تحلیلگر شرکت سانکی ریسرچ در این باره گفت: بهای معاملات گاز آمریکا باید به ۲۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu برسد تاتب تقاضا برای LNG آمریکا را فرو بنشاند.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه