افزایش قیمت روغن پالم نیروگاه‌های ژاپن را زمین‌گیر کرد - مهرشید نیرو-

افزایش قیمت روغن پالم نیروگاه‌های ژاپن را زمین‌گیر کرد

با توجه به اینکه قیمت‌های فوق‌العاده بالای روغن پالم پایانی ندارد، شرکت‌های ژاپنی فعالیت نیروگاه‌های خود را که روغن پالم را برای تولید برق می‌سوزانند، متوقف کرده‌اند و به‌نظر نمی‌رسد که آن‌ها به این زودی‌ها آماده از سرگیری عملیات باشند.

 تهاجم روسیه به اوکراین و برداشت کمتر روغن پالم، ناشی از رویدادهای آب‌وهوایی شدید، قیمت‌ها را طی دو سال گذشته افزایش داده است.

ریوسوکه ساکایزاوا، مشاور ارشد شرکت فناوری اطلاعات ژاپن (Mizuho Research & Technologies Ltd) گفت: همه این‌ مشکلات کافی است تا صنعت نوپا را در معرض نابودی قرار دهد و ادامه این تجارت دشوار شده است.

کسب و کارهای تولیدکننده برق نه تنها در معرض تغییرات قیمت هستند بلکه در معرض بارهای زیست‌محیطی ناشی از تولید و توزیع همچنین رویدادهای جاری جهان هستند.

هزینه‌های ناشی از تورم در کنار مشکلات روابط عمومی است که مشاغل با آن مواجه هستند. کاشت نخل‌های روغنی به‌دلیل مخرب بودن فوق‌العاده محیط‌زیست مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌ است و عامل دیگری محسوب می‌شود که شروع مجدد این پروژه‌ها را نامشخص می‌کند.

کسب و کارها روغن استخراج شده از میوه درختان نخل روغنی را به‌عنوان سوخت موتورهای دیزلی که ژنراتورهای برق را تامین می‌کنند، می‌سوزانند.

روغن پالم به‌عنوان برق تجدیدپذیر

ژاپن روغن پالم را یک منبع انرژی تجدیدپذیر می‌داند زیرا درختان هنگام رشد دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کنند بنابراین، تولید روغن پالم مشمول سیستم تعرفه خوراک (FIT) می‌شود که بر اساس آن شرکت‌های برق ملزم به خرید برق تولید شده با منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، با قیمت‌های عالی هستند.

تا سپتامبر ۲۰۱۷، دولت مرکزی پروژه‌هایی را برای تولید ۴.۵۹ میلیون گیگاوات برق در سراسر کشور تصویب کرد که برای تامین برق حداقل ۱۰ میلیون خانه کافی است.

کارمند یک تولیدکننده برق زیست‌توده مستقر در غرب ژاپن ابراز کرد: بسیاری از اپراتورها فکر می‌کردند مدیریت آن آسان است زیرا گمان می‌کردند که تنها کاری که باید انجام دهند این است که موتورهای دیزلی را با روغن پالم برای تولید برق راه‌اندازی کنند اما به‌زودی ثابت شد که اشتباه می‌کردند.

اکثر پروژه‌ها امروز ناتمام مانده‌اند. تنها هشت نیروگاهی که توسط پنج شرکت اداره می‌شوند هنوز قادر به تولید حدود ۱۴۰ مگاوات هستند. این تنها حدود ۳درصد از برنامه اولیه است.

یکی از شرکت‌های تابعه شرکت بزرگ مسافرتی H.I.S. یک نیروگاه برق در کاکودا، استان میاگی دارد و می‌تواند حدود ۴۱ مگاوات برق تولید کند که برای تامین برق حدود ۹۰ هزار خانه کافی است اما این کارخانه از زمانی که در بهار سال گذشته و مدت کوتاهی پس از شروع به کار به حالت تعلیق درآمد و اکنون از کار افتاده است. هفت کارخانه دیگر نیز در همین مدت کار خود را متوقف کردند.

روغن پالم بیشتر در اندونزی و مالزی تولید می‌شود

بر اساس آمار تجاری دولت مرکزی، قیمت واردات روغن پالم بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ حدود ۸۰ ین (۰.۶۰ دلار) در هر کیلوگرم بوده که قیمت خوبی برای استفاده  به‌عنوان منبع انرژی است اما قیمت روغن نباتی در سراسر جهان به‌دلیل برداشت ضعیف دانه‌های کلزا و سویا ناشی از شرایط آب‌وهوایی شدید در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. قیمت روغن پالم در مارس ۲۰۲۱ به حدود ۹۷ ین در هر کیلوگرم افزایش یافت.

تحت سیستم FIT، برق تولید شده با استفاده از روغن پالم را می‌توان با ۲۴ ین در هر کیلووات ساعت فروخت. اگرچه یک کیلوگرم روغن پالم می‌تواند حدود چهار کیلووات ساعت برق تولید کند اما زمانی‌که هزینه سوخت به ۹۷ ین در هر کیلوگرم برسد، بی‌ثمر می‌شود.

یکی از کارمندان تولیدکننده برق مستقر در منطقه کانتو اظهار کرد: ما طرح تجاری خود را با این فرض آماده کردیم که هزینه‌های سوخت در حدود ۸۰ ین باقی بماند؛ این مضحک است.

بنابراین، فعالان تجاری منتظر کاهش قیمت روغن پالم بودند اما زمانی که فعالیت‌های اقتصادی با پیشرفت واکسیناسیون کووید-۱۹ از سر گرفته شد، تقاضا برای روغن‌های گیاهی افزایش یافت و قیمت روغن پالم در پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۴۰ ین رسید. سپس در فوریه امسال روسیه به اوکراین حمله کرد. این دو کشور تولیدکنندگان عمده روغن آفتابگردان هستند و با شروع جنگ، قیمت بسیاری از روغن‌های گیاهی به‌شدت افزایش یافت و افزایش قیمت به همین جا ختم نشد.

در اواخر آوریل، اندونزی، بزرگترین تولیدکننده روغن پالم در جهان، به‌طور موقت ممنوعیت صادرات را برای اولویت دادن به مصرف داخلی اعمال کرد. قیمت واردات روغن پالم از این کشور آسیای جنوب شرقی در ماه مه به ۲۲۰ ین در هر کیلوگرم رسید و قیمت در سراسر ژوئن بالای ۲۰۰ ین بود.

کشت در جنگل‌زدایی مشارکت دارد

قیمت تنها عامل ایجاد مشکل برای تولید برق مبتنی بر روغن نخل نیست. در مناطق عمده تولید نخل روغنی بیم آن می‌رود که اکوسیستم در اثر قطع درختان از بین برود زیرا جنگل‌های بارانی استوایی برای توسعه مزارع پاکسازی می‌شوند.

ارائه‌دهندگان اخلاقی کالا (تولید و تجارت کالاهایی که به‌عنوان اخلاقی یا پایدار شناخته می‌شوند) نیز وجود دارند. میزگرد در مورد روغن پالم پایدار (RSPO) محصولات روغن پالمی را تایید می‌کند که استانداردهای محیطی و حقوق بشری خاصی را رعایت می‌کنند.

تولیدکنندگان برق در ژاپن ملزم به استفاده از روغن پالم تایید شده هستند اما روغن پالم تایید شده گرانتر است و بر مشکلات تامین روغن کافی برای ادامه کار نیروگاه‌ها افزوده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه