افزایش EC آب ۴ شهر در پی تنش کارون / مردم آب شور می‌خورند - مهرشید نیرو •

افزایش EC آب ۴ شهر در پی تنش کارون / مردم آب شور می‌خورند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه پس از تنش کرخه، با تنش کارون مواجه شده‌ایم، گفت: در پی این وضعیت رودخانه کارون، در روزهای اخیر EC آب در شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان و دشت آزادگان بالا رفته است به گونه‌ای که اکنون در برخی مناطق، مردم در حال مصرف آب شور هستند.

محمدرضا کرمی‌نژاد در نشست با شهردار اهواز که با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شامگاه یکشنبه (۹ آبان‌ماه) در شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان دارای ۷۶ شهر و ۳ هزار روستا است و آبرسانی به ۴.۶ میلیون نفر جمعیت این استان انجام می‌شود و در شبانه‌روز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در استان خوزستان در حال توزیع است.

وی افزود: ۹۱ تصفیه‌خانه، ۲۰۴ ایستگاه پمپاژ، ۳۰ هزار کیلومتر شبکه و ۴۳۶ حلقه چاه در خوزستان برای تامین آب شرب مردم داریم.

کرمی‌نژاد با اشاره به تنش‌های آبی در حوضه‌های کرخه و کارون، گفت: پس از تنش کرخه، با تنش کارون مواجه شده‌ایم. مصرف روزانه آب اهواز ۷۵۰ هزار مترمکعب است که ۴۵۷ هزار مترمکعب آن از کرخه معادل ۶۱ درصد، ۲۲۳ هزار مترمکعب از کارون و ۷۰ هزار مترمکعب از چاه‌های شوشتر تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در پی این وضعیت رودخانه کارون، در روزهای اخیر EC آب در شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان و دشت آزادگان بالا رفته است به گونه‌ای که اکنون در برخی مناطق، مردم در حال مصرف آب شور هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه مشکلات جدی در آب و فاضلاب داریم، گفت: تعداد تصفیه‌خانه‌های استان سیستان و بلوچستان حداقل ۲۰ برابر تصفیه‌خانه‌های خوزستان است. وضعیت آب استانی که پنج رودخانه بزرگ دارد، بسیار بدتر از استانی است که یک قطره آب اجاره‌ای دارد.

وی خواستار تشکیل جلسه‌ای در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان مربوطه در خصوص حل مشکل آب و فاضلاب و آب‌های سطحی خوزستان شد و بیان کرد: احداث شبکه دفع آب سطحی نیز باید تعیین تکلیف شود.

کرمی‌نژاد گفت: برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با اجرای این پروژه، مجموع ظرفیت دفع فاضلاب اهواز به ۵۰۰ هزار مترمکعب می‌رسد و اگر بارانی مانند سال ۹۸ ببارد، باید منتظر تخلیه آب بمانیم.

و با تاکید بر لزوم استفاده از ماده ۵۶ برای شهرهای استان خوزستان، گفت: امسال ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه فاضلاب شهر اهواز در نظر گرفته شده است که با گذشت هشت ماه، تنها ۳۰ میلیارد تومان آن به صورت اوراق محقق شده و در صورت نقد کردن این اوراق نیز معادل ۳ تا ۴ درصد این اعتبار محقق است. این مساله با آن چیزی که رئیس جمهور گفت که باید پروژه فاضلاب به جای سه سال در مدت دو سال اجرا شود، همخوانی ندارد. برای محقق شدن این کار، باید ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: همچنین باید ردیف اعتباری خاصی برای پروژه های فاضلاب باوی، حمیدیه و اهواز دیده شود.

وی گفت: اهواز ۹ تصفیه‌خانه آب دارد که از این تعداد تنها دو تصفیه‌خانه عملیاتی است و عمر یکی از این تصفیه‌خانه‌ها نیز مربوط به ۴۰ سال پیش است و دیگری نیز به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

کرمی‌نژاد با اشاره به بازدید از وضعیت آب و فاضلاب مناطق شهری اهواز تصریح کرد: هر چند در جایی که رفتیم و گفته شد آب بو می‌دهد، زیر قضیه زدیم اما بد هم نمی‌گویند زیرا فاضلاب از ۲۴ نقطه اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود و متاسفانه این اتفاقات رخ می‌دهد که باید این مساله حل شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در این خصوص تصفیه‌خانه‌ای با اعتبار یک هزار میلیارد تومان احداث شود تا یک بار برای همیشه مشکل آب اهواز حل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه برای تامین و افزایش کیفیت آب روستاهای محروم یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: در پی تنش آبی رودخانه کرخه، ۷۲۰ روستای خوزستان با مشکل مواجه شدند که به لطف ورود مسئولان و تخصیص ۸۹۰ میلیارد تومان اعتبار، مشکل این روستاها حل شد اما اکنون روستاهای جدیدی با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم تعیین ردیف عمرانی برای اصلاح خطوط ریزشی، افزود: وضغیت آب شهرستان کارون به شدت خراب و تنش‌زا است. برای حل مشکل تامین آب این شهر باید یک خط آبرسانی از طرح غدیر احداث شود در غیر این صورت این مساله مشکل‌ساز خواهد شد.

کرمی‌نژاد گفت: همچنین باید ۵۰ درصد از مصرف آب شرب آبادان، خرمشهر، بندر امام(ره) و بندر ماهشهر و شادگان از طریق آب شیرین‌کن تامین شود زیرا EC آب در این شهرها بالا است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه