روتور توربین بخار

ایران به جمع پنج کشور سازنده روتور توربین بخار پیوست

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: ایران با ساخت روتور توربین بخار در میان پنج کشور برتر سازنده این روتورها قرار گرفته است.

به نقل از وزارت نیرو، عبدالرسول پیشاهنگ، با اشاره به اینکه این روتور توربین ۸۲.۵ مگاواتی توسط متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ساخته شده است، گفت: به منظور خرید خارج توربین یاد شده باید ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) برای تأمین ارز مورد نیاز اختصاص می‌یافت که با ساخت داخل این روتور، تمامی هزینه‌های صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

وی با اشاره به آمادگی کامل این شرکت برای انجام پروژه‌های مشابه برای سایر نیروگاه‌های کشور، ادامه داد: دور نامی این توربین سه هزار دور در دقیقه، تعداد مراحل پره ۱۹ ردیف، تعداد پره ۲۵۳۹ عدد، فشار نامی بخار ورودی ۸۶.۱۸ بار و دمای نامی بخار ورودی ۵۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، مدت زمان عملیاتی ساخت این روتور توربین را ۶ ماه برشمرد و افزود: در ساخت این توربین ۷۵ هزار نفر ساعت کارکرد در بخش‌های مهندسی متالورژی، مکانیک و ساخت، تدارکات، ماشینکاری، پره‌سازی، تست‌های غیرمخرب و کنترل ابعادی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

پیشاهنگ با تاکید بر اینکه این روتور دمای بخار بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، اظهار داشت: سازنده پیشین این روتور شرکت جنرال الکتریک آمریکا بوده که تیم مهندسی شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با وجود دسترسی نداشتن به مدارک ساخت، نقشه‌های مربوطه و امکان ارتباط با شرکت سازنده، توانسته است با اندازه‌برداری از روتور موجود در نیروگاه و از روش مهندسی معکوس اقدام به ساخت داخل روتور توربین یاد شده کند.

به گفته این مقام مسئول ایران با ساخت این روتور توربین بخار در میان پنج کشور برتر سازنده این روتورها و شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نیز در بین شرکت‌های برتر در زمینه ساخت روتور توربین جهان قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه