با این وضعیت تا ۱۰ سال دیگر واردکننده نفت وگاز می‌شویم - مهرشید نیرو

با این وضعیت تا ۱۰ سال دیگر واردکننده نفت وگاز می‌شویم

در نشست اعضای کارگروه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مصرف انرژی و به‌ویژه صنایع بحث و تبادل نظر شد.با این وضعیت تا ۱۰ سال دیگر واردکننده نفت وگاز می‌شویم

به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،  وجیه‌الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست اعضای کارگروه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب اظهار کرد: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک با وجود اختصاص حداکثر ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشور به خود، اما در فصل تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز و متعاقب آن، افت تولید مواجه است.

وی افزود: در حال حاضر، صنعت فولاد برای تولید سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد و برنامه های توسعه‌ای برای ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود اما به دلیل کمبود انرژی، تولید سالانه از حدود ۳۰ میلیون تن فراتر نمی‌رود. این در حالی است که صنعت فولاد از تولید، اشتغال و صادرات مناسبی برخوردار است و در شرایط تحریم، درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته است.

احداث ۲۴ نیروگاه با ظرفیت ۱۱ هزار مگاوات

جعفری با اعلام آمادگی بر اینکه این سازمان تمایل دارد با نمایندگان وزارت نیرو و نفت برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف برق خانگی و صنعتی (استفاده از فناوری‌های جدید) به توافق برسد، گفت: پیشنهاد ما این است که تا قبل از فصل سرما، یک برنامه عملیاتی را در این زمینه شروع کنیم و به سرانجام برسانیم. انتظار ما این است که وزارتخانه‌های مربوطه تضمین دهند که مصارف کاهش‌یافته و گاز و برق را در اختیار این صنعت قرار دهند و برق و گاز این واحدها را قطع نکند؛ چرا که این امر، علاوه بر افت تولید و کاهش صادرات و ارزآوری، سبب خسارت‌های قابل توجه به کوره‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه ایمیدرو با مشارکت شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، برنامه احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برق را از مهر ۱۴۰۰ اجرایی کرده است، تصریح کرد: طبق تفاهم نامه منعقد شده، ۲۴ نیروگاه با سرمایه گذاری حدود ۷ میلیارد دلار طی سه سال احداث می شود. نخستین نیروگاه ۳۸۰ مگاواتی با ۱۳۰ میلیون سرمایه‌گذاری تابستان امسال وارد مدار تولید خواهد شد.

ایران دارای بدترین شاخص شدت انرژی جهان

در ادامه این نشست، کاظم کاشفی- دبیر کارگروه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام- نیز با بیان اینکه در جهان بدترین شاخص شدت انرژی متعلق به ایران است، گفت: با روند فعلی مصرف، در سال ۱۴۱۱ علاوه بر اینکه مزیت درآمد ارزی را از دست می‌دهیم، واردکننده گاز و نفت خواهیم شد. در سال ۱۳۵۶ معادل ۵۴۰ هزار بشکه نفت مصرف می‌کردیم که در سال ۱۳۹۷ این رقم به ۶.۵ میلیون بشکه رسید. این مصرف در سال ۱۴۱۲ به ۱۲ میلیون و در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ میلیون بشکه نفت خواهد رسید.

وی افزود: علیرغم اینکه قوانین مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی تدوین شده، اما به نحو مناسبی اجرایی نشده است. برای اصلاح رفتار مصرف انرژی، نیاز به آیین نامه اجرایی است تا بتوانیم این آیین نامه را با همکاری نهادهای پرمصرف تدوین کنیم.

مصرف برق و گاز فولاد مبارکه چقدر است؟

عباس اکبری محمدی- معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه- نیز در این نشست ضمن اشاره به سهم مصرف برق در کشور اظهار کرد: از کل برق مصرفی کشور، سهم بخش خانگی ۳۲.۹ درصد، صنعت ۳۰.۳ درصد، عمومی ۱۷.۵ درصد، کشاورزی ۱۴.۷ درصد، صادرات ۲.۳ درصد و مجتمع فولاد مبارکه ۲.۳ درصد است. مجموع مصرف گاز طبیعی در صنعت فولاد ۴ تا ۶ درصد است؛ به طوری که سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۳۴ درصد، نیروگاه ۲۸.۳ درصد، صنایع عمده ۱۶ درصد، صادرات ۵.۸ درصد، تزریق گاز سبک به میادین نفتی ۵.۱ درصد، تلفات انتقال و توزیع ۴.۲ درصد، حمل و نقل ۳.۲ درصد، مصرف داخلی (عملیاتی) ۱.۸ درصد، کشاورزی ۱.۱ درصد و فولاد مبارکه نیم درصد است.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه