بررسی طرح کاهش سهمیه بنزین در برخی استان‌ها - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

بررسی طرح کاهش سهمیه بنزین در برخی استان‌ها

وزیر نفت گفت: به همکاران پخش و پالایش اعلام کرده‌ایم که یک بررسی مجدد در کاهش سهمیه بنزین در برخی استان‌ها صورت بگیرد و اکنون در حال مدیریت در این حوزه هستیم.

 جواد اوجی امروز در آیین بهره برداری و آغاز عملیات طرح های گازرسانی در هفته دولت، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه وزارت نفت برای اجرای طرح کاهش سهمیه بنزین در برخی استانها اظهار کرد: این روزها در حوزه تامین بنزین به دلیل افزایش حجم سفرها با چالش مواجه هستیم چراکه در برخی از روزها میزان مصرف به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر می‌رسد. اما از آن طرف تولید در ۱۰ پالایشگاه نفت، ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر بیشتر نیست.

وی افزود: سراغ مخازن نیز رفتیم و در حال مدیریت شرایط هستیم و امیدواریم در ۲۰ روز آینده نیز مردم از این نعمت خدادادی با تلاشی که همکاران در حوزه پالایش و پخش انجام می دهند و شبکه را مدیریت می‌کنند، بدون مشکل بهره‌مند باشند و دغدغه ای برای مردم وجود نداشته باشد.

وزیر نفت درباره ناترازی گاز در فصل زمستان نیز گفت: سال گذشته اعلام کردیم که میزان ناترازی ۲۵۰ میلیون متر مکعب درفصل سرد است که علت آن نیز عدم سرمایه گذاری در سالهای قبل بود. در همین راستا طی این مدت برخی از پروژه‌ها در حوزه توسعه میادین گازی و تکمیل فازهای پارس جنوبی را آغاز کردیم.

اوجی با بیان این که قطعا امسال نیز با کسری گاز مواجهیم تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که با همت همکاران در شرکت ملی نفت فاز ۱۱ پارس جنوبی را که شاید در طول ۲۰ سال به صورت قرارداد روی کاغذ با پیمانکاران داخلی و خارجی ردو بدل می‌شد به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: ردیف نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با برداشت ۱۰ تا ۱۱ میلیون متر مکعب زمستان امسال عملیاتی می شود.

وزیر نفت با بیان این که این مساله می‌تواند کمک بزرگی به ما کند گفت: شرکت توتال بشنود که این طلسم ۲۰ ساله به همت و تلاش فعالان صنعت نفت و گاز کشور به بهره‌برداری می‌رسد که کار بزرگی است.

اوجی وعده داد: مرحله دوم افتتاح پروژه‌های گازرسانی ۲۲ بهمن امسال و هم‌زمان با دهه فجر است.

وی همچنین در سخنان خود در مراسم، بر نقش مؤثر گازرسانی به صنایع در ایجاد اشتغال و اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت: امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح پروژه گازرسانی و ۵ هزار میلیارد تومان آغاز عملیات اجرایی گازرسانی انجام شده است. یکی از شاخص‌های رفاه در جامعه، گازرسانی شهری و روستایی است که مردم از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح پروژه گازرسانی شهری و روستایی و صنایع و خطوط انتقال انجام شد، افزود: بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نیز آغاز عملیات اجرایی گازرسانی شهری، روستایی و صنایع بوده است که گازرسانی به صنایع کمک بسیاری به اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور خواهند کرد.

اوجی با قدردانی از پیمانکاران درگیر این پروژه‌ها که سختی بسیاری دارد، ادامه داد: از آقای چگنی، همه مدیران شرکت ملی گاز و همکارانشان که در این یک سال تحولات خوبی در این حوزه ایجاد کردند نیز تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه‌کاره در وزارت نفت بسیار است، گفت: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم، اجرای پروژه‌ها با بررسی همکارانم در وزارت نفت و چهار شرکت اصلی اولویت‌بندی شد که گازرسانی و افزایش تولید گاز یکی از این اولویت‌ها بود.

وزیر نفت به کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه در بخش بالادستی اشاره و اظهار کرد: پروژه‌ها تعریف و برنامه‌ریزی شد که طی هشت سال نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های اولویت‌داری که به منظور تأمین امنیت کشور و ارز کشور باید اجرا شوند، نیاز است.

وی ادامه داد: بخش اعظم بودجه سال ۱۴۰۰ از محل درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی جزو تکالیف وزارت نفت بود. ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم شاید یک‌پنجم تکالیف بودجه در شهریورماه انجام شده بود که با همت همکارانم، حمایت دولت و مجلس  هم حجم صادرات و هم قیمت‌ها افزایش یافت و سبب شد تکالیفمان در بودجه انجام شود.

ایسنا

نوشته‌های مشابه