بزرگترین شرکت‌های گاز طبیعی جهان از نظر تولید - مهرشید نیرو

بزرگترین شرکت‌های گاز طبیعی جهان از نظر تولید

اکثر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی جهان، غول‌های انرژی جهانی هستند که فعالیت‌های نفت و گاز آنها در سراسر جهان، طیف کاملی از فعالیت‌های بالادستی و پایین دستی را در برمی‌گیرند.

گاز طبیعی یکی از بخش‌های اصلی صنعت انرژی است. اما بسیاری از ما درواقع نمی‌دانیم که چیست؛ گاز طبیعی نوعی سوخت فسیلی است که در زیر سطح زمین یافت می‌شود. در این حالت، شرکت‌ها می توانند برای استخراج گاز، زمین را شکافته و حفاری کنند. در موارد دیگر، با استفاده از چاه‌ها در فرآیندی به نام فرکینگ، می‌توان گاز تولید کرد. گاز پس از تولید، برای فروش پالایش می‌شود. سپس مصرف کنندگان می‌توانند از آن برای گرم کردن منازل خود، پخت غذا، خشک کردن لباس‌ها و سوخت خودروهایشان استفاده کنند.

اگر تولید گاز بر اساس کشور در نظر گرفته شود، آمریکا بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی است و پس از آن، روسیه قرار دارد. وب سایت اینوستوپدیا در گزارشی، بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده گاز طبیعی را معرفی کرده است. رتبه بندی این شرکت‌ها، بر اساس میزان تولید آنها در سال ۲۰۲۱ است.

۱- گازپروم

گازپروم روسیه یک شرکت انرژی دولتی است که تقریبا نیمی از سهام آن در دست دولت است. این شرکت، بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در روسیه و جهان در سال ۲۰۲۱ بود. این شرکت ۵۱۵.۶ میلیارد متر مکعب معادل ۱۸.۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید کرد و درآمدش در سال ۲۰۲۱، معادل ۱۳۷.۷۱ میلیارد دلار بود.

۲- شرکت ملی نفت ملی (CNPC)/پتروچاینا

شرکت ملی نفت چین، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی چین است. این شرکت تولید حدود ۴.۴ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ را گزارش کرد که شامل تولید داخلی و خارجی بود. شرکت ملی نفت چین، نفت و پتروشیمی هم تولید می‌کند و در فعالیت فروش نفت و گاز هم مشغول است. هر چند شرکت ملی نفت چین، یک شرکت دولتی است، بخش عمده فعالیتش تحت شرکت تابعه پتروچاینا که یک شرکت سهامی عام است، سازماندهی شده است. سهام پتروچاینا در بازار سهام نیویورک، بازار هنگ کنگ و بازار شانگهای فهرست شده است. پتروچاینا در هر دو صنعت نفت و گاز طبیعی با عملیات اکتشاف، تولید، ذخیره سازی و بازاریابی مشغول فعالیت است. این شرکت درآمدی معادل ۳۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ اشت و ارزش بازارش در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲، به ۱۱۹.۹۲ میلیارد دلار بالغ شد.

۳- سینوپک

سینوپک یکی دیگر از بازیگران چینی است که حدود ۱.۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. این شرکت درآمد کل حدود ۳۸۳.۷۲ میلیارد دلار را برای سال مالی ۲۰۲۱ گزارش کرد. سهام این شرکت در بورس‌های هنگ کنگ و شانگهای معامله می‌شود. سینوپک که در پکن مستقر است، به اکتشاف و تولید به همراه ذخیره و تحویل نفت و گاز طبیعی، متمرکز است. سینوپک علاوه بر این که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان است، بزرگترین شرکت پالایشگاهی جهان و یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید جهانی مواد شیمیایی است.

۴- اکسون موبیل

شرکت اکسون موبیل ۸.۵ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز در سال ۲۰۲۱ تولید کرد که معادل ۳.۱ تریلیون فوت مکعب در سال است. درآمد این شرکت برای کل سال مالی، به ۲۸۵.۶۴ میلیارد دلار رسید و درآمد خالصش به ۲۳.۰۴ میلیارد دلار رسید. سهام اکسون موبیل در بازار نیویورک معامله می‌شود و این شرکت در ایروینگ، تگزاس مستقر است. این شرکت در سال ۱۸۸۲ که در نیوجرسی تاسیس شد، فعالیتش را آغاز کرد و در ۳۹ کشور فعالیت های بالادستی دارد.

۵- بریتیش پترولیوم (BP)

شرکت بریتیش پترولیوم که در لندن مستقر است، یک غول انرژی جهانی است که حضور گسترده ای در طول زنجیره تامین نفت و گاز دارد. این شرکت حدود ۷.۹ میلیارد فوت مکعب در روز معادل  ۲.۹ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱، به ۱۶۴.۱۹ میلیارد دلار و درآمد خالصش به ۱۸.۰۸ میلیارد دلار رسید. بریتیش پترولیوم پایگاه‌های تولید گاز طبیعی را در سرتاسر جهان از قاره آمریکا گرفته تا خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی اداره می‌کند. این شرکت همچنین فعالیت‌های اکتشاف و تولید نفت در سراسر جهان و همچنین تجارت پتروشیمی، روغنها و خرده فروشی بنزین را انجام می‌دهد.

۶- شورون 

شورون یک غول انرژی آمریکایی است که تولید روزانه حدود ۷.۷ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ معادل ۲.۸ تریلیون فوت مکعب برای کل سال را گزارش کرد. این شرکت میادین بزرگ عمده گاز طبیعی را در سراسر جهان از جمله در آسیا، استرالیا، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی اداره می‌کند. شورون همچنین فعالیت گسترده در بخش بالادستی نفت و فعالی

۷- رویال داچ شل

شرکت رویال داچ شل که به عنوان شرکت “شل گلوبال” هم شناخته می‌شود، تولید ۲.۶ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ را گزارش کرد که بخش عمده این تولید از آسیا بود. فعالیت گازی  این شرکت در سراسر جهان گسترش یافته است. شل درآمد ۲۷۲.۶۶ میلیارد دلار و درآمد خالص ۲۰.۶۳ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۲۱ گزارش کرد. علاوه بر فعالیت در بخش گاز طبیعی، شرکت رویال داچ شل در فعالیت اکتشاف و تولید نفت خام مشغول بوده و در بخش پایین دستی از جمله پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های پتروشیمی و جایگاه‌های خرده فروشی سوخت فعالیت دارد. این شرکت در هلند مستقر بوده و در انگلیس به ثبت رسیده است.

۸- توتال انرژیز

شرکت توتال انرژیز یک شرکت نفت و گاز فرانسوی است که فعالیت‌های بالادستی و پایین دستی در سراسر جهان دارد. این شرکت ۷.۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز معادل ۲.۶ تریلیون فوت مکعب برای کل سال، در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. بخش عمده ذخایر هیدروکربن توتال در اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه است. این شرکت برای سال ۲۰۲۱، درآمد ۲۰۵.۸۶ میلیارد دلار را گزارش کرد.

۹- روس‌نفت اویل

شرکت روس‌نفت اویل، یک شرکت نفتی روسیه است که در کنترل دولت روسیه قرار دارد. این شرکت در اکتشاف و تولید هیدروکربن‌ها فعالیت دارد. روس‌نفت تقریبا ۲.۳ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱، به ۱۲۲.۶ میلیارد دلار رسید و درآمد خالصش بالغ بر ۱۴.۱۲ میلیارد دلار بود.

۱۰- لوک‌اویل

لوک‌اویل یکی دیگر از شرکت‌های روسی این فهرست است. این شرکت نفت و گاز طبیعی را بیشتر از سیبری غربی استخراج و پالایش می‌کند. این شرکت ۱.۱ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در سال مالی ۲۰۲۱ تولید کرد و درآمدش به ۱۳۱.۶ میلیارد دلار رسید.

بزرگترین شرکت گاز طبیعی در جهان؟

گازپروم روسیه، بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است که در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۸.۲ تریلیون فوت مکعب گاز تولید کرد.

بزرگترین ایالت‌های تولید کننده گاز طبیعی در آمریکا کدامند؟

پنج ایالت تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در سال ۲۰۱۹ شامل تگزاس (۲۴.۶ درصد)، پنسیلوانیا (۲۱.۸ درصد)، لوئیزیانا (۹.۹ درصد)، ویرجینیا غربی (۷.۴ درصد) و اوکلاهما (۶.۷ درصد) بودند.

کدام کشورها بزرگترین مصرف کنندگان گاز طبیعی هستند؟

سه کشور مصرف کننده گاز طبیعی، شامل آمریکا (۸۶۲ میلیارد متر مکعب)، روسیه (۵۶۵ میلیارد متر مکعب) و چین (۳۶۵ میلیارد متر مکعب) هستند.

کدام کشورها بیشترین گاز طبیعی را تولید می‌کنند؟

آمریکا، بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در جهان است و پس از آن، روسیه قرار دارد.

بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده گاز طبیعی همچنین در میان بزرگترین شرکت‌های نفتی قرار دارند زیرا بیشتر شرکت‌های انرژی، فعالیتهای تجاری متنوعی دارند. بزرگترین شرکت‌ها از روسیه و چین هستند و آمریکا در رتبه چهارم قرار دارد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه