بهره برداری از نخستین نیروگاه زمین گرمایی ایران

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: امسال عملیات ساخت اولین نیروگاه ملی با راندمان ۶۰ درصد و تولید نخستین نیروگاه زمین گرمایی ایران نیز در اردبیل آغاز می شود.

به نقل از وزارت نیرو، محسن طرزطلب، طی یادداشتی نوشت: یکی از برنامه‌های مهم مجموعه برق حرارتی در سال جهش تولید، آغاز عملیات ساخت نخستین نیروگاه ملی با راندمان ۶۰ درصد خواهد بود. در سال گذشته طرح نیروگاه ملی با واحدهای پیشرفته ساخت داخل منطبق با شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور و با هدف افزایش توان و راندمان، انطباق با شرایط زیست‌محیطی، کاهش مصرف آب، کنترل آلاینده‌ها، کاهش هزینه‌های احداث و بهبود بازه‌های تعمیرات، طی مطالعات و بررسی‌های علمی و کارشناسی طرح‌های ابتکاری (مانند طرح HAS) تهیه شده و اولین نمونه آن هم با استفاده از واحد پیشرفته ساخت داخل MGT۷۵ با راندمان ۶۰ درصد خواهد بود.

توربین گازی MGT۷۵ به عنوان اولین توربین گازی ملی با راندمان ۶۰ درصد طی همکاری مشترک شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، شرکت مپنا و پژوهشگاه نیرو در مرحله طراحی و تولید است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها اولین نیروگاه سیکل ترکیبی با استفاده از تکنولوژی توربین‌های گازی راندمان بالای ملی در محل نیروگاه «بویین زهرا» به صورت پایلوت اجرا خواهد شد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بهمن‌ماه امسال کلنگ شروع عملیات اجرایی در محل نیروگاه به زمین زده می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه توربین گاز مذکور با ظرفیت ۲۲۰ مگاوات و راندمان ۳۹.۱ درصد نسبت به آخرین ویرایش توربین گازی (MGT۷۰۴) سه درصد افزایش راندمان داشته و ۲۸ مگاوات افزایش توان تولید دارد و در حالت سیکل ترکیبی راندمان به ۶۰ درصد می‌رسد.

افتتاح نخستین نیروگاه زمین گرمایی ایران

از دیگر برنامه‌های شرکت تولید نیروی برق حرارتی در سال جهش تولید افتتاح نخستین نیروگاه زمین گرمایی ایران در مشکین‌شهر اردبیل خواهد بود که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این نیروگاه پنج مگاواتی اسفندماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

موضوع بازنشسته کردن نیروگاه‌های فرسوده کشور نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش خواهد بود که در حال حاضر از رده خارج کردن دو نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم امسال برنامه عملیاتی اجرایی آن‌ها در نیروگاه ری و طرشت آغاز شود.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه