تجربه کشورهای توسعه یافته در دهه ۷۰ را سپری می کنیم

تجربه کشورهای توسعه یافته در دهه ۷۰ را سپری می کنیم

خاموشی های پراکنده روزهای اخیر تبعات متعددی در پی داشت و آنطور که مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر، در این باره گفته اکنون در حال سپری کردن تجربه ای هستیم که کشورهای توسعه یافته دنیا، به لحاظ کمبود انرژی، در دهه ۷۰ میلادی با آن روبه رو شده بودند.

ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات تخمین زده شده که از این مقدار حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های آبی و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفیت نصب شده بقیه نیروگاه‌های حرارتی، اتمی، تجدید پذیر و تولید پراکنده است و در تابستان در نیروگاه‌ها به جز آبی‌ها، حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی وجود دارد؛ لذا در بهترین شرایط مجموع تولید عملی کشور با احتساب راندمان، حدود ۶۰ هزار مگاوات می شود.

آنطور که رضا اردکانیان – وزیر نیرو گفته امسال برای تابستان با توجه به واحدهایی که جدیدا وارد مدار کردیم و آمادگی واحدهای قدیمی، روی این عدد ۶۰ هزار مگاوات می‌توانستیم در شرایط آبی نرمال حساب کنیم، اما کاهش بارش‌ها ( حدود ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت) موجب شد در نیروگاه‌های آبی با ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت عملی مواجه باشیم. پیش‌بینی ما این بود که در تابستان امسال ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت عملی داشته باشیم.

علی رغم مجموع اقداماتی که صورت گرفت صنعت برق قبل از شروع تابستان کم آورد و خاموشی های پراکنده بر مردم تحمیل شد، هادی مدقق – مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر در خصوص دلایل خاموشی های اخیر گفت: رشد مصرف در بخش صنایع و به ویژه صنایع انرژی بر مانند سیمان، پتروشیمی، فولاد و… یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف در کشور به شمار می رود این درحالی است که برخی از صنایع راندمان بسیار پایین اما مصرف انرژی بسیار بالایی دارند.

وی همچنین به نقش چاه های کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۳۰۰ هزار چاه کشاورزی موجود در کشور، ۹۰۰۰ مگاوات برق مصرف می کنند و امسال از اسفندماه وارد مدار شده بودند که بار زیادی به شبکه برق تحمیل شد.

مدقق عامل بعدی در بروز خاموشی ها را افزایش دمای هوا و کاهش تراز سدها و تولید نیروگاه های برق آبی دانست و افزود: هم اکنون حدود ۴۰ درصد از نیروگاه های برق آبی را در مدار نداریم.

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر در عین حال به نقش رمزارزها نیز اشاره کرد و گفت: امسال پدیده رمزارزها باعث تحمیل ۲۰۰۰ مگاوات بار جدید و غیرمجاز به شبکه برق شد و این درحالی است که اکنون رمز ارز تنها به مفهوم سوزاندن سوخت فسیلی و آلوده کردن محیط زیست شده است.

مدقق با بیان این که در حال سپری کردن تجربه ای هستیم که کشورهای توسعه یافته دنیا در دهه ۷۰ میلادی به لحاظ کمبود انرژی با آن روبه رو شده بودند، خاطرنشان کرد: نشانه های این مرحله با کمبود گاز در زمستان پدیدار شده بود و باید اضافه کنیم که هرچه بیشتر پیش برویم، تنها افزایش ظرفیت تولید برق به دلیل محدود بودن سوخت های فسیلی، کارساز نخواهد بود.

وی با بیان اینکه راهکار گذر از این مرحله توسعه نیروگاه های تجدید پذیر و توجه بیشتر به بهره وری انرژی است، گفت: هوشمندسازی ابزار بهره وری انرژی است و هدف آن رصد رفتار مصرفی تک تک مشترکان است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه