تحریم‌ها مانع احیای بازار گاز خواهند شد - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین ،

تحریم‌ها مانع احیای بازار گاز خواهند شد

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد تحریم‌های سیاسی نباید برای گاز به عنوان یک منبع انرژی بکار برده شوند زیرا ممکن است روند احیای نابرابر بازارهای انرژی از پاندمی در بحبوحه تقاضای رو به رشد را از مسیر خود منحرف کنند.

 نیکلای شولگینوف که در نشست فوق العاده وزیران مجموع کشورهای صادرکننده نفت (GECF) پیش از نشست کامل روز سه شنبه صحبت می کرد، گفت: بازار گاز همچنان به توازن و ثبات و همکاری فزاینده نیاز دارد. ما بر این باوریم که محدودیتهای یکجانبه روی همکاری اقتصادی و انرژی و موانع برای تجارت و سرمایه گذاری در انرژی، غیرقابل قبول بوده و مانع احیای پایدار می شوند. محدودیتهای سیاسی نباید برای استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک خوراک بکار برده شوند.

این اظهارات به دنبال هشدارهای مکرر سران آمریکا و اروپا به روسیه درباره تحریم‌های عمیق و فوری در صورت حمله نظامی به اوکراین، مطرح شد. مقامات غربی به روسیه گوشزد کرده‌اند این تحریم‌ها شامل تحریم علیه خط لوله گازی نورد استریم ۲ که هنوز فعالیتش را آغاز نکرده است، خواهد بود.

کارل نهمر، صدراعظم اتریش روز دوشنبه اعلام کرد بسته تحریم‌هایی که از سوی اتحادیه اروپا آماده شده تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، علیه مسکو اعمال شود، شامل تدابیری علیه خط لوله نورد استریم ۲ خواهند بود. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: روند تایید این خط لوله در صورت حمله روسیه متوقف خواهد شد و هیچ بحثی در این باره نیست. بنابراین نورد استریم ۲ بخشی از تحریم‌ها خواهد بود.

قیمتهای گاز در اروپا به دلیل سطح اندک ذخایر و نگرانیها نسبت به احتمال مختل شدن عرضه روسیه بالا مانده است. طبق ارزیابی اس اند پی گلوبال پلاتس، قیمت پایه گاز داچ تی تی اف در ۱۸ فوریه، ۷۲.۸۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود که بیش از چهار برابر افزایش سالانه داشته است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در هفته منتهی به ۱۸ فوریه اعلام کرد راه‌اندازی سریعتر خط لوله نورد استریم ۲ که هنوز تاییدیه رگولاتور آلمان را دریافت نکرده است، می تواند به تثبیت بازار گاز اروپا کمک کند.

شولگینوف از تصمیم کمیسیون اروپا برای طبقه‌بندی گاز به عنوان یک منبع انرژی پاک در رده بندی اتحادیه اروپا تمجید کرد و در عین حال به نقش گاز به عنوان یکی از سوختهای مهم در گذار به سوی انرژی پاک اشاره کرد و گفت: سازمان ما باید به ارزیابی دقیق نقش گاز در دستیابی به اهداف اقلیمی کمک کند. وی نسبت به تصمیمات زودهنگام و نادرست مانند کاهش سرمایه گذاری در صنعت گاز هشدار داد.

روسیه از کشورها خواست نسبت به روشهای تولید هیدروژن تبعیض قائل نشوند. وزیر انرژی روسیه گفت: مهم است که به بی طرفی فناوری در خصوص روش تولید هیدروژن که شامل تولید با استفاده از گاز است، پایبند باشیم و آن را اشاعه دهیم.

انتظار می رود ذخایر گازی وسیع روسیه کمک کنند این کشور به سهم ۲۹ درصدی هدف گذاری شده در بازار هیدروژن تا سال ۲۰۳۰ دست پیدا کند، هرچند که این کشور قصد دارد هیدروژن را با استفاده از منابع هسته ای و تجدیدپذیر هم تولید کند.

بر اساس گزارش پلاتس، وزارت انرژی روسیه پیش از این استدلال کرده بود حداکثر ۹۰ درصد از آلایندگی تولید هیدروژن با استفاده از گاز می تواند با جذب کربن، حذف شود.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه