تنها ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داریم! - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین

تنها ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داریم!

نایب رئیس سندیکای برق ایران گفت:‌ طبق برنامه ششم توسعه باید پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب می‌شد، ولی در سال پایانی این برنامه تنها یک پنجم آن محقق شده است.

به نقل از صداوسیما، پیام باقری با اشاره به اینکه هم اکنون فقط ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده است افزود: این شرایط با وجود این است که ایران ظرفیت و فضای بسیار مناسبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

نایب رئیس سندیکای برق ایران با اشاره به اینکه اقتصاد ناتراز صنعت برق مانع از توسعه در این بخش شده است گفت: کمبود منابع مالی و مشکلاتی که در مسیر سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم دو عامل مهم جلوگیری از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین کاهش استقبال برای سرمایه‌گذاری برای این بخش است.

وی با اشاره به اینکه آزاد شدن منابع و درآمد پایدار در صنعت برق کمک شایانی به توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی می‌کند ادامه داد: طبق برنامه‌های تعیین شده ما امسال باید تا صد هزار مگاوات نیروگاه منصوبه در کشور داشته باشیم، ولی محدودیت‌ها در منابع مالی منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و کمبود ۱۵ هزار مگاواتی برق نسبت به نیاز در کشور شده است.

باقری گفت: آزاد شدن منابع علاوه بر توسعه نیروگاهی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش راندمان نیروگاه‌ها را نیز در پی خواهد داشت، زیرا هم اکنون هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و گازی قابل تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی است که اگر این سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود این رقم بدون احداث نیروگاه‌های جدید به ظرفیت تولید برق اضافه می‌شود.

وی در پایان گفت: تأمین منابع همچنین می‌تواند تلفات را در شبکه کاهش داده و امکان هوشمندسازی شبکه با نصب کنتورهای هوشمند را فراهم کند که این رویه در جهت بهسازی صنعت برق مؤثر خواهد بود.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه