در توربین نیروگاهی هم سازنده هستیم و هم صادرکننده

وزیر نیرو گفت: امروز در برخی کلاس‌های توربین نیروگاهی ، هم سازنده هستیم و نیاز داخل را تامین می‌کنیم و هم به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز (سه شنبه) در حاشیه آئین بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی پنج پروژه آب و برق در چارچوب هفدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در جمع خبرنگاران، درباره برنامه‌ وزارت نیرو برای افزایش کلاس توربین‌های گازی تولید داخل اعم از E, B, F و H اظهار کرد: این کلاس‌ها، به راندمان توربین‌های گازی مربوط می شود که هر کلاس پیشرفته‌تری، راندمان بیشتر و فناوری پیچیده‌تری دارد.

وی ادامه داد: این که امروز در بخش توربین ‌های گازی سازنده هستیم، به این دلیل است که در سال‌های دور تدارک لازم دیده شده که برای شروع کار با کسانی که دارنده این فناوری هستند قراردادهایی ببندیم و از بابت واردات و کار مشترک با آنها، انتقال دانش هم به مرور صورت گیرد، سپس به طور مستقل از آنها، بتوانیم سازنده باشیم.

اردکانیان افزود: امروز به این درجه رسیدیم که در برخی کلاس‌ها هم سازنده هستیم و نیاز داخل را تامین می‌کنیم و هم صادر می‌کنیم و هم اینک گروه مپنا صادرکننده توربین ‌های گازی به کشورهای مختلف اعم از کشورهای منطقه است.

وی گفت: در خصوص کلاس‌های B, E و F همچنین کاری را شروع کرده‌ایم، برنامه قرارداد ۵۰۰۰ مگاوات با مپنا منعقد شده تا از بابت اجرای این قرارداد بتواند خود به مرور سازنده این کلاس هم باشد.

اردکانیان افزود: اولین واحد نیروگاهی، نیروگاه هنگام در استان هرمزگان است که واحد نخست آن راه‌اندازی شده و واحد دوم آن امسال راه‌اندازی می‌شود و امید است دیگر نیروگاه‌هایش هم وارد مدار شوند.

وی اضافه کرد: توربین‌های افتتاح شده در هریس و دالاهو هم از نوع کلاس F بوده و این مهم ادامه خواهد یافت.

وزیر نیرو همچنین درباره برنامه وزارت نیرو در احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر گفت: این جزو برنامه‌های مهم بخش انرژی کشور در حوزه وزارت نیرو است و ظرفیت نصب شده تاکنون در بخش نیروگاه‌های کوچک خورشیدی حدود ۴۵ مگاوات و در بخش نیروگاه‌های بزرگ ۶۴ نیروگاه به ظرفیت ۴۰۴ مگاوات است.

اردکانیان گفت: در این بخش همچنین ۵۷ نیروگاه مگاواتی به ظرفیت ۲۸۰ مگاوات و ۱۰۰۰ نیروگاه کوچک به ظرفیت ۵۰۰۰ مگاوات در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه میلیاردها تومان در طول ۴۰ سال سرمایه‌گذاری و امکان تبادل انرژی با کشورهای همسایه ایجاد شده و این امر مستلزم مصرف صحیح است، گفت: سه درصد انرژی تولیدی را مطابق قراردادها صادر می‌کنیم تا ۳۰ درصد نیاز ارزی صنعت برق کشور را تامین کنیم و این در شرایط تحریم اتفاق بزرگی است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه طبق گزارش‌ها، بیش از ۹۶ درصد معابر اصلی استان البرز روشنایی دارند، گفت: در تعدادی از محورها، برخی از چراغ‌ها به دلیل مشکلاتی سوخته که مناقصه خرید آن انجام شده و به محض تحویل، نسبت به جایگزینی آنها اقدام و این مسئله تا مهر ماه حل می‌شود.

ایسنا

نوشته‌های مشابه