تولیدکنندگان صنعتی از آلمان فراری می‌شوند - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

تولیدکنندگان صنعتی از آلمان فراری می‌شوند

قلب صنعتی اروپا با احتمال مهاجرت تولیدکنندگان قطعات خودرو، مواد شیمیایی و فولاد روبروست که در پی صعود هر روزه قیمت برق، قادر به هضم گرانی آن نیستند.قیمت برق و گاز در آلمان در مدت دو ماه، بیش از دو برابر افزایش یافته و قیمت برق برای سال آینده که قیمت پایه بازار اروپاست، به ۵۷۰ یورو (۵۷۳ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت صعود کرده است در حالی که دو سال پیش، این قیمت، ۴۰ یورو بود.

رالف استوفل، مدیرعامل شرکت BIW Isolierstoffe GmbH که تولیدکننده قطعات سیلیکونی برای خودرو، هوافضا و صنایع کاربردی است، در این باره گفت: تورم انرژی در آلمان بسیار شدیدتر از نقاط دیگر بوده است. از این می‌ترسم که اقتصاد آلمان به تدریج موقعیت صنعتی خود را از دست دهد.

آلمان برای سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها، به گاز روسیه متکی بوده است اما در پی کاهش عرضه گاز روسیه، اکنون خود را با چالش کم‌سابقه‌ای برای روشن نگه داشتن چراغهای برق و ادامه فعالیت کسب و کارها روبرو می‌بیند. تعطیلی‌های موقتی به دلیل قیمت‌های بالای انرژی، اکنون بیشتر از گذشته مشاهده می‌شود و باعث کاهش تولید کود و فولاد در ماه‌های دسامبر و مارس شد.

اکنون قیمت‌ها روند صعودی پایدارتری پیدا کرده‌اند که این وضعیت دشوار را تشدید کرده است. قیمت گاز اروپا برای ماه آتی، پنج شنبه گذشته در رکورد ۲۴۱ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بسته شد که حدود ۱۱ برابر بالاتر از قیمت معمول برای این وقت از سال است.

در حالی که دولت آلمان، افزایش قیمت متوجه خانوارها را تا حدودی محدود کرده است اما شرکت‌ها از این افزایش هزینه‌ها در امان نبوده‌اند و بسیاری از آنها این افزایش هزینه‌های انرژی را به مشتریانشان منتقل می‌کنند یا به کلی فعالیتشان را متوقف کرده‌اند.

ماتیاس روچ، سخنگوی ایونیک اینداستریز که دومین تولیدکننده بزرگ مواد شیمیایی در جهان است و در ۲۷ کشور کارخانه دارد، اظهار کرد: قیمت‌ها بار سنگینی روی دوش بسیاری از شرکت‌های انرژی‌بری که در سطح بین‌المللی رقابت دارند، گذاشته است. این شرکت، گاز مایع و زغال سنگ را جایگزین حداکثر ۴۰ درصد از حجم گاز آلمان کرده و بخشی از هزینه‌های بالا را به مشتریانش منتقل کرده است. اما مفهوم جا به جایی، تحقق نیافتنی است.

با این حال شواهدی وجود دارد که از افت موقعیت صنعتی آلمان حکایت دارد. طبق تحلیل آمار دولتی توسط شرکت مشاوره آکسفورد اکونومیکس، در شش ماه نخست امسال، حجم واردات مواد شیمیایی حدود ۲۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و همزمان، تولید مواد شیمیایی کاهش یافت. تولید در ژوئن حدود هشت درصد در مقایسه با دسامبر کاهش داشت.

مارتین دِونیش، مدیرکل سابق گلدمن ساکس می‌گوید اگر به دلیل کمبود انرژی، صنعت با هفته‌های کاری کوتاه‌تر و دستمزدهای پایین‌تری روبرو شود، این وضعیت نگران کننده خواهد بود و زمینه ناآرامی اجتماعی فراهم می‌شود.

صندوق بین المللی پول ماه گذشته پیش بینی کرد آلمان به دلیل وابستگی اقتصاد این کشور به گاز روسیه، امسال در میان کشورهای گروه هفت، بدترین عملکرد را خواهد داشت.

شرکت Aurubis AG که بزرگترین تولیدکننده مس در اروپاست، قصد دارد مصرف گاز را به حداقل برساند و هزینه‌های نیرو را به مشتریانش منتقل کند. شرکت شکر Suedzucker AG‌ برنامه‌های انرژی اضطراری را در صورت قطع کامل عرضه گاز روسیه به آلمان طراحی کرده است.

شرکت بی ام دبلیو تدارکات برای کمبود احتمالی گاز را مضاعف کرده است. این خودروساز اکنون ۳۷ تاسیسات گازسوز را اداره می‌کند که گرمایش و برق در کارخانه‌های آلمان و اتریش تولید می‌کنند و در حال بررسی استفاده از نیروگاه‌های داخلی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سیمون تاگلیاپیترا از اندیشکده بروژل می‌گوید: ادامه روند صعودی قیمت‌ها، ممکن است چشم انداز اقتصادی اروپا را تغییر دهد. بعضی از صنایع تحت استرس شدیدی قرار خواهند گرفت و درباره تولید در اروپا بازبینی می‌کنند.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه