جدال ماینرهای بیت کوین بر سر گاز فلر - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین ،

جدال ماینرهای بیت کوین بر سر گاز فلر

همکاری میان تولیدکنندگان نفت و استخراج کنندگان رمزارز در آمریکا به حدی رایج شده که شرکتهای بیت کوین بر سر گاز فلر به جدال می پردازند.

، در حالی که استخراج کنندگان بیت کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر قراردادهای متعددی با شرکتهای نفتی محلی آمریکایی برای استفاده از گازی که در تاسیسات و چاه‌های نفتی سوزانده می‌شود، منعقد کرده‌اند، غولهای نفتی اخیرا به این موضوع توجه نشان داده‌اند. استفاده از گاز فلر برای استخراج ماینر، علاوه بر این که انتشار آلایندگی کربن را کاهش می‌دهد، یک همکاری برد-برد برای استخراج کنندگان رمزارز و شرکتهای نفتی بزرگ است.

طی چند سال گذشته علاقه به استفاده از گاز فلز برای استخراج رمزارز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. شرکتهای نفتی فشار فزاینده از سوی دولتها، سازمانهای بین المللی و کنشگران محیط زیست برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به فعالیتهایشان را لمس می‌کنند.

تاکنون راهکارهای احتمالی برای کاهش انتشار آلایندگی کربن پرهزینه بوده‌اند. شرکتهای نفت و گاز میلیاردها دلار برای فناوریهای جذب و ذخیره سازی کربن سرمایه‌گذاری کردند اما شرکت‌های رمزارز از راه رسیدند و یک گزینه متفاوت را پیشنهاد کردند.

گاز فلر، گاز اضافی در مکانهای استخراج نفت شیل است که سوزانده می‌شود و تصور می‌رود عامل انتشار حدود یک درصد از آلایندگی کربن جهان است. این گاز سوزانده می‌شود زیرا مصرف مجدد آن سود چندانی ندارد. در این بین، هزینه انرژی مورد نیاز برای استخراج رمزارز بسیار بالاست.

در سال ۲۰۲۰ استخراج بیت کوین به انرژی بزرگتر از مصرف سوئیس نیاز داشت. بنابراین هنگامی که شرکتهای رمزارز به شرکتهای نفتی پیشنهاد کردند تجهیزات استخراج رمزارز را نزدیک پایگاههای نفتی آنها مستقر کرده و از گاز فلز استفاده کنند، شرکتهای متعددی به این فرصت چسبیدند.

افزایش شمار همکاری نفت-رمزارز در آمریکا و روسیه که رتبه بزرگترین مشعل سوزی جهان را در اختیار دارد، دیده می‌شود. حتی سیاستمداران در آمریکا با این همکاری موافق بوده‌اند و سناتور تد کروز از تگزاس چنین همکاریهایی را به عنوان راهی برای تضمین زیرساخت انرژی در برابر شرایط اقلیمی نامساعدی که می‌تواند به کاهش مرگبار انرژی منتهی شود، تشویق کرده است.

ایجاد چنین پایگاه‌هایی به انرژی امکان می‌دهد در صورت نیاز به شبکه نیرو برگردد و به خصوص در هنگام وقوع یک فاجعه طبیعی مفید خواهد بود. اکنون به نظر می‌رسد غولهای نفتی هم از این همکاری‌ها سهمی می خواهند. شرکت کونوکو فیلیپس فروش گاز اضافه به استخراج کنندگان بیت کوین در داکوتای شمالی را آغاز کرده است. این شرکت ماه میلادی جاری اعلام کرد پروژه آزمایشی را اجرا می کند و گاز فلز را به یک تولیدکننده بیت کوین خواهد فروخت. پروژه‌های مشابه شاهد کاهش حدود ۶۳ درصدی انتشار دی اکسید کربن در مقایسه با مشعل سوزی بوده‌اند.

کونوکو فیلیپس در سال ۲۰۲۰ هدف صفر کردن انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ را اعلام و اهداف بلندپروازانه‌ای را برای سال ۲۰۳۰ تعیین کرد. در این راستا، کونوکو فیلیپس همکاریهای جدیدی با استخراج کنندگان رمزارز اعلام کرده که اهداف کربن خنثی این شرکت را می‌تواند یک گام جلو ببرد و کمک کند این شرکت آلایندگی کربن ناشی از مشعل سوزی را کاهش دهد.

اکنون می توان حاصل چنین شراکتهای نوآورانه‌ای را مشاهده کرد؛ در سال ۲۰۱۹ که شراکتهای نفت-رمزارز هنوز وجود نداشت، دو دانشجو در تگزاس راهکار گیگا انرژی را پیاده کردند. این دو نفر کانتینر حمل کالا با هزاران ماینر بیت کوین را نزدیک یک پایگاه تولید نفت گذاشتند و با استفاده از ژنراتورهایی، گاز طبیعی را به برق تبدیل کرده و از آن برای تامین برق مورد نیازشان برای استخراج رمزارز استفاده کردند.

گیگا اکنون به سرعت توسعه پیدا کرده و با بیش از ۲۰ شرکت نفت و گاز قرارداد امضا کرده و انتظار دارد قراردادهای بیشتری منعقد شوند. در واقع در سال ۲۰۲۰ گیگا به درآمد چهار میلیون دلاری رسید و اکنون درآمد حدود ۲۰ میلیون دلار را تا پایان سال ۲۰۲۲ پیش بینی می کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تا سه سال پیش بسیاری از نوآوران رمزارز برای پیشنهادهایی که به شرکتهای نفت و گاز برای کمک به آنها برای کاهش انتشار آلایندگی و صرفه جویی در پول از طریق استفاده از گاز اضافه برای استخراج رمزارز می دادند مورد تمسخر قرار می گیرند.

ارزهای دیجیتالی بسیار نوسانی بودند و پیشنهادهای مربوط به آنها جدی گرفته نمی شد. اما اکنون پروژه های متعددی در آمریکا و کشورهای دیگر اجرا می شود و آلایندگی کربن را کاهش داده و سود رمزارز را بالا برده است. کونوکو فیلیپس با مشاهده موفقیت چنین پروژه هایی بوده که اکنون یک پروژه آزمایشی را برای کاهش آلایندگی بواسطه شراکتهای مفید برای هر دو طرف اجرا می کند.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه