زمستان هم خاموشی داریم؟ - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین ، پنل خورشیدی و انرژی های نو

زمستان هم خاموشی داریم؟

صحبت های روز گذشته وزیر نفت درباره امیدواری برای تامین گاز در زمستان، نگرانی برای تامین برق زمستان را دو چندان کرد، هرچند که مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام کرده که از ماه گذشته تدابیر برای تامین برق زمستان آغاز شده اما همچنان احتمال وقوع خاموشی زمستان وجود دارد.

جواد اوجی – وزیر نفت – شامگاه پنجشنبه (۱۱ شهریورماه) پس از نشست با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بر اهمیت پارس جنوبی به‌ عنوان بزرگترین تأمین‌کننده گاز کشور تأکید کرد و گفت: امیدوارم با تمهیدات اندیشیده شده، زمستانی بدون چالش را سپری کنیم.

اما از زمستان سال گذشته خاموشی مهمان ناخوانده کشور شده است حتی پیش بینی می‌شود که زمستان امسال نیز خاموشی در تاریخ صنعت برق کشور ثبت شود، محسن طرز طلب – مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی درباره میزان آمادگی نیروگاه‌ها به ایسنا گفت: هر هفته و یا هر دو هفته یکبار جلساتی را با بخش‌های مختلف وزارت نفت برگزار می کنیم و در حال انجام هماهنگی هستیم که در زمستان پیش رو با مشکل مواجه نشویم و یا میزان مشکلات بسیار کم باشد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی نیروگاه‌ها، اظهار کرد: درحال پر کردن ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها هستیم تا اگر در زمستان با افت فشار گاز مواجه شدیم بتوانیم از سوخت مایع استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه باید تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها در دستور کار قرار بگیرد تا اگر قرار باشد نیروگاه‌ها در زمستان از سوخت مایع استفاده کنند با مشکل مواجه نشوند، تصریح کرد: هنوز اجازه تعمیرات داده نشده و باید دمای هوا کمی کاهش یابد تا بتوان نیروگاه را از مدار خارج کرد، اگر هوا کمی خنک تر شود و میزان مصرف کاهش یابد می توانیم نیروگاه ها را آماده کنیم.

طرزطلب با بیان اینکه برنامه ریزی برای این مساله انجام شده است، گفت: امیدواریم در زمستان خاموشی نداشته باشم، برنامه‌ریزی‌ها از یک ماه پیش آغاز شده تا ان شاالله مشکلی ایجاد نشود و یا اگر مشکلی به وجود آمد محدود باشد.

چندی پیش نیز رخشانی مهر – معاون هماهنگی توزیع توانیر در همین رابطه به ایسنا گفت: احتمال وقوع خاموشی‌ها در زمستان هم وجود دارد اما از هم اکنون در تلاش هستیم تا با اعمال مدیریت از این موضوع فاصله بگیریم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین برق سال آینده، اظهار کرد: برنامه ریزی برای تامین برقی یک مساله پیوسته بوده و از هم اکنون بحث تامین برق سال آینده و پیش بینی مصرف برای سال آینده و سال های آتی در حال انجام است، همینطور برای زمستان امسال نیز برنامه ریزی تامین برق را از هم اکنون آغاز کردیم چراکه ممکن است مصرف گاز در بخش خانگی محدودیت های سال گذشته در صنعت برق را منجر شود که در حال برنامه ریزی برای این مساله هستیم.

وی با بیان اینکه با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: سوخت های مایع درحال بارگیری هستند و این ظرفیت ها تکمیل می شود، این مساله جزو برنامه های وزارت نیرو بوده که از سمت شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در حال پیگیری است تا ان شالله مشکل خاصی برای زمستان ایجاد نشود.

وی افزود: بحران انرژی در زمستان اختصاص به یک کشور و منطقه ندارد و اگر بخش های تامین کننده انرژی مثل سوخت مایع و گاز و زارت نیرو سنکرون عمل نکنند و مشکلی در این زمینه به وجود آید ممکن است محدودیت هایی اعمال شود اما در تلاش هستیم که این اتفاق نیفتد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه