صادرات یک میلیارد دلاری بنزین تا مرداد ۹۹

رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۵ ماه نخست امسال، بیش از یک میلیارد دلار بنزین از طریق گمرک به کشورهای دیگر صادرات شده است.

به نقل از صدا و سیما، مهدی میراشرفی اظهار داشت: حجم تجارت خارجی، در پنج ماهه نخست امسال، بیش از ۵۳ میلیون تن به ارزش ۲۴.۶ میلیارد دلار است که از این میزان، سهم صادرات ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰.۹ میلیارد دلار، و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن به ارزش ۱۳.۷ میلیارد دلار است.

وی گفت: بیشترین تأثیر منفی در بخش صادرات به دلیل کرونا و تحریم در اردیبهشت ماه با ۵۴ درصد، منفی بوده که در حال حاضر به ۲۷ درصد منفی رسیده و این کاهش نشان از عادی شدن روند صادرات را دارد.

رئیس کل گمرک ایران افزود: نخستین قلم کالای صادراتی کشور در این پنج ماه، بنزین است که با کاهش مصرف و افزایش تولید، توانستیم بیش از یک میلیارد دلار از این کالا را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

میراشرفی گفت: در زمینه صادرات، شرکای تجاری ما چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه و در بخش واردات هم شرکای اصلی ما به ترتیب چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان هستند که نسبت کالایی وارداتی ما از آن‌ها در زمینه کالاهای اساسی ۹.۷ تن است که در مقایسه با مدت مشابه برابر است و در سایر اقلام مثل مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید ۴.۱ میلیون تن به ارزش ۱۰.۲ میلیارد دلار است.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه