صدور مجوز برای واحدهای صنعتی مسیر خط لوله گوره-جاسک

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: مجوزهایی برای راه اندازی واحدهای صنعتی در مسیر خط لوله گوره-جاسک صادر شده است.

دوم دی ماه در گزارشی با عنوان «اقتصاد پروژه گوره – جاسک در دست فراموشی / ماجرای یک توسعه نامتوازن» اقتصاد خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دادیم. شرکت ملی نفت ایران در جوابیه ای، توضیحاتی را ارائه کرده است که متن کامل آن از نظرتان می‌گذرد:

۱- طرح راهبردی احداث خط لوله انتقال نفت کوره – جاسک با هدف تأمین امنیت لجستیکی و تمرکززدایی از پایانه صادراتی نفت خام در مرحله اول مطرح شده که در کنار آن هدف بزرگ‌تر و مهمتر توسعه سواحل مکران نیز مدنظر بوده و با تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و کلیه مقامات ارشد مملکتی، علاوه بر احداث خط لوله، ایجاد و توسعه صنایع پالایشگاهی و مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع مربوطه نیز در این طرح دیده شده و در حال پیگیری است.

بدیهی است احداث خط لوله مرحله اول این اقدامات بوده و همزمان برای احداث واحدهای صنعتی فوق نیز مجوزهایی صادر شده و اقداماتی در جریان است.

۲- کشورهای جنوبی خلیج فارس نیز جهت تنوع بخشی به مسیرهای صادراتی خود، خطوط لوله متعددی با ظرفیت‌های بسیار بیشتر از آنچه که در گزارش آن خبرگزاری ذکر شده (۳۰۰ هزار بشکه در روز) احداث کردند.

۳- جهت مزید استحضار احداث انشعاب از این خط لوله برای اتصال به پالایشگاه بندرعباس نیز در طرح دیده شده و اقدامات اجرایی آن توسط شرکت فنی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حال پیگیری است.

ضمن تشکر از توجه آن خبرگزاری محترم به این طرح راهبردی، اکثر موارد مورد نظر این گزارش در طرح دیده شده و لازم است رسانه‌های محترم قبل از انتشار مطالبی که ممکن است به دلیل نقص اطلاعات موجب ارائه برداشت‌های ناصحیح و نادیده گرفتن تلاش‌ها و اقدامات زیربنایی در حال اجرا در کشور شود، با مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات کامل‌تر از مسئولین، گزارشات خبری دقیق‌تری به افکار عمومی ارائه دهند.

پاسخ خبرگزاری مهر

محور گزارش خبرگزاری مهر پیرامون بررسی اقتصاد خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک توجه به احداث هم زمان پروژه‌های پالایشی، پتروشیمی و پتروپالایشگاهی در مسیر این خط لوله است. در حالی که شرکت ملی نفت ایران به طور مبهم به صدور مجوزهایی برای واحدهای صنعتی در مسیر این خط لوله کرده و جزئیاتی از زمینه فعالیت این واحدهای صنعتی که مجوز دریافت کرده اند، ارائه نداده است.

از سویی دیگر، شرکت ملی نفت ایران مطرح کرده که کشورهای جنوبی خلیج فارس ظرفیت بیشتری برای تنوع بخشی صادراتی نفت خود ایجاد کرده اند که رقم آن بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز است ولی اشاره‌ای به اینکه کدام کشور با چه میزان ظرفیتی چنین اقدامی کرده، نشده که نیازمند شفاف سازی است.

خبرگزاری مهر به هیچ عنوان منکر اقدامات نهادهای ذی ربط در اجرای این پروژه نشده و تلاش کرده با استفاده از نظر چند کارشناس و متخصص حوزه انرژی، پدافندی و امنیتی توجه مسئولین این حوزه را به لزوم توسعه متوازن و هم زمان برای رونق بخشیدن به اقتصاد این پروژه، جلب کند.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه