عربستان و عراق به کمک پالایشگاه‌های نفت اروپا رفتند - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

عربستان و عراق به کمک پالایشگاه‌های نفت اروپا رفتند

عربستان سعودی و عراق میزان بیشتری از نفت خود را به اروپا ارسال کرده و به پالایشگاه‌های این منطقه کمک می‌کنند به وابستگی به واردات روسیه چیره شوند.

 آمار رهگیری کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می‌دهد بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت در سه هفته نخست ژوییه از طریق خط لوله‌ای که از مصر می گذرد، از خاورمیانه به اروپا صادر شده است. این حجم در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین، بسیاری از شرکتهای اروپایی را به واکنش واداشت و تصمیم گرفتند معامله با مسکو را متوقف کنند. با این حال، این تحریم خودخواسته این پرسش را برانگیخت که آیا آنها منابع جایگزینی پیدا خواهند کرد.

نفت عربستان، عمده صادرات از طریق این خط لوله را تشکیل داد اما عراق هم صادراتش را افزایش داده است. شرکتها می‌توانند نفت را از طریق خط لوله سومد (SuMed) که از مصر عبور می‌کند، انتقال دهند یا اگر کشتیهای آنها به حد کافی کوچک باشد می‌توانند از طریق کانال سوئز عبور کند. محموله‌های عراقی بیشتر با کشتی حمل می‌شوند. حجم انتقال یافته از طریق خط لوله، در آوریل سال ۲۰۲۰ که سقف تولید برای مدت کوتاهی برداشته شد، از حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز در ماه افزایش پیدا کرد و به بالاترین رکورد رسید.

علاوه بر صادرات از خط لوله، در سه هفته نخست ژوییه، حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت از خلیج فارس از طریق کانال سوئز حمل شده است که عمده آن از سوی عراق بوده است. در نتیجه، مجموع صادرات نفت از خاورمیانه به اروپا، به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۹۰ درصد از ژانویه افزایش نشان داده است.

این تغییر در حالی روی داده است که حجم بیشتری از نفت روسیه از بنادر دریای بالتیک و سیاه به هند و چین ارسال می شوند و این دو کشور آسیایی را از نفت ارزان روسیه بهره مند کرده است.

جیووانی استونوو، تحلیلگر کالا در گروه یو بی اس می‌گوید: ما اکنون شاهد تغییر مسیر جریان تجارت نفت از آسیا به اروپا هستیم. اروپا خرید نفت روسیه را کاهش داده است و روسیه نفت خود را به آسیا می‌فرستد که بازار اصلی نفت خاورمیانه بوده است.

این که جریان نفت از خاورمیانه به اروپا استمرار پیدا کند، چندان معلوم نیست. در پایان سال میلادی جاری، تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه به اجرا گذاشته می‌شود. بخشی از این بسته تحریمها، شامل ممنوعیت بیمه حمل نفت روسیه به خریداران دیگر است. اگر ممنوعیت بیمه شامل کل صادرات نفت روسیه شود، در این صورت رقابت برای خرید نفت از خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

شرکت نفتکش عربستان سعودی (بحری)، هفته گذشته ابرنفتکشی را برای حمل نفت از مدیترانه به روتردام کرایه کرد که برای این شرکت کم‌سابقه محسوب می‌شود و بارزکننده تغییر جریان تجارت نفت است.

تغییر در کریدورهای تجارت نفت همچنین یادآور چالشهای لجستیکی است که ممکن است با تلاش خریداران برای رهایی از وابستگی به نفت روسیه بروز کنند. محموله‌های نفتی باید مسیرهای طولانی‌تری را بپیمایند و فعالیت ناوگان نفتکشهای جهان افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، درآمد پایه ابرنفتکشهایی که قادرند دو میلیون بشکه نفت حمل کنند، هفته گذشته به بالاترین میزان از آوریل رسید؛ با این حال از نظر استانداردهای تاریخی، نسبتا ضعیف محسوب می‌شود.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه