علت سقوط واردات LNG چین از آمریکا - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

علت سقوط واردات LNG چین از آمریکا

واردات LNG چین از آمریکا در فاصله فوریه تا آوریل ۹۵ درصد سقوط کرد اما این روند در ماه‌های آینده تغییر خواهد کرد.

 خریداران LNG اروپا برای جبران افت صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله، محموله‌های آمریکا را خریداری می کنند و آمریکا به تامین کننده بزرگ گاز اروپا تبدیل شده و فروش این کشور به چین از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون به چند محموله محدود شده است. واردات LNG چین از آمریکا در فاصله فوریه تا آوریل به میزان ۹۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده است. در این بین، طبق آمار گمرک چین، واردات LNG چین از روسیه به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

طبق گزارش ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی، تغییر بزرگی در صادرات LNG آمریکا به چین اتفاق افتاده است. آمریکا سال میلادی گذشته بزرگترین صادرکننده محموله‌های تک LNG به چین بود.

آمریکا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون گاه به گاه محموله LNG  به چین ارسال کرده است اما عمده صادرات این کشور به مقصد اروپا بوده که پول بیشتری برای محموله‌های تک پرداخت می کند.

آمار هفته گذشته وزارت انرژی آمریکا نشان داد در آوریل سال ۲۰۲۲ پنج کشور اروپایی فرانسه، اسپانیا، انگلیس، هلند و لهستان، ۵۴.۱ درصد از کل صادرات LNG آمریکا را دریافت کردند.

اتحادیه اروپا و انگلیس در آوریل به میزان بالایی واردات LNG داشتند زیرا قیمت بالاتر معاملات نقدی در اروپا در مقایسه با آسیا، صادرکنندگان را به ارسال محموله‌های LNG به اروپا تشویق کرده است. این صادرات عمدتا از جانب آمریکا بوده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و عزم اروپا برای رهایی از وابستگی به انرژی روسیه، جریانهای انرژی جهانی را نه تنها در نفت خام بلکه در بازار گاز هم تغییر داده است.

اروپا در خرید محموله‌های تک LNG روی دست آسیا زده و عمده این محموله‌ها را از آمریکا خریداری می کند تا از وابستگی سنگین به گاز روسیه کم کند. همزمان، چین محموله‌های LNG بیشتری از روسیه خریداری می کند که غرب تمایلی به نزدیک شدن به آن ندارد. قیمتهای بالای محموله‌های تک LNG و تقاضای ضعیف به دلیل قرنطینه‌های کووید، تقاضای چین برای LNG آمریکا را در سال میلادی جاری کمتر کرده است.

با این حال واردات LNG چین از آمریکا به همین منوال کم نخواهد ماند زیرا غولهای دولتی و سایر شرکتهای انرژی چین، در ماه‌های اخیر قراردادهای بلندمدت با صادرکنندگان آمریکایی امضا کرده‌اند و تحویل بعضی از این محموله‌های LNG، در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد.

با این حال، جریان تجارت انرژی جهانی تغییر پیدا کرده و اروپا دیگر به سوی انرژی روسیه برنمی گردد و در مسیر غیرقابل برگشت برای قطع وابستگی به نفت و گاز روسیه قرار دارد.

روسیه که با ممنوعیت، تحریم و بایکوت غرب روبرو شده است، برای فروش انرژی خود به شرق چشم دوخته است. با این حال تحلیلگران هشدار می‌دهند روسیه ممکن است برای فروش انرژی به خصوص گاز بیش از حد به چین وابسته شود.

بعلاوه صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله و LNG به چین، در مقایسه با صادرات خط لوله‌ای به اروپا اندک است حتی با وجود این که روسیه عرضه به اروپا را در هفته‌های اخیر کاهش داده است.

روسیه پیش از این از طریق خط لوله قدرت سیبری که در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد، گاز طبیعی به چین ارسال می کرد. برنامه‌هایی برای یک خط لوله گاز بزرگ دیگر برای صادرات گاز روسیه به چین وجود دارد اما ساخت و تکمیل این پروژه ممکن است سالها طول بکشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به گفته یک کارشناس مسائل انرژی و ژئوپلیتیک در مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک، بازار گاز اروپایی بزرگتر و جذابتر مانده است. روسیه ممکن است کسب و کار قابل توجهی در بازارهای آسیایی بسازد اما این تغییر آسان یا فوری نخواهد بود و به شرکای خارجی از جمله چین بستگی خواهد داشت. روسیه برای قرارداد بستن با چین، مجبور است پیشنهاد جذابی دهد که شامل قیمت فروش ارزان‌تر به چین نسبت به اروپا برای گاز روسیه خواهد بود.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه