صنعت نفت

مشکل اصلی نفت ایران چیست؟

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: مهمترین چالش صنعت نفت ایران این است که امکان فروش وجود ندارد و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود چالش های زیای در این صنعت وجود دارد لذا امیدواریم که این مشکل برطرف شود تا بتوانیم سایر مشکلات را برطرف کنیم.

مرتضی بهروزی فر با بیان اینکه حل مشکلات داخلی صنعت نفت مهم ترین اقدامی است که باید در دولت جدید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: توجه به نیروی انسانی در کنار حل مشکلات بین المللی می تواند تحول بزرگی را در صنعت نف کشور رقم بزند، چراکه پتانسیل های فنی بسیار خوبی در این صنعت وجود دارد.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت ایران برای صادرات و تولید نفت، گفت: اگر تحریم ها برداشته شود و ایران مشکلی برای صادرات نفت نداشته باشد به راحتی می تواند میزان تولید خود را به ۳.۸ تا ۴ میلیون بشکه حداکثر در شش ماه و حتی کمتر از این زمان برساند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه صادرات نفت ایران می تواند ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه افزایش یابد، اظهار کرد: وضعیت بازار جهانی نفت اکنون به دلیل کرونا مناسب نیست و قیمت ها طی یک یا دو سال گذشته در سطوح پایینی قرار گرفته اما با این حال اوپک پلاس با اعمال سیاست هایی توانست قیمت ها را مهار کند ولی بازهم قیمت هایی که بتواند غول های نفتی را راضی کند بالاتر از عدد فعلی است.

بهروزی فر با اشاره به موضع گیری های اخیر روسیه برای ورود ایران به بازار نفت گفت: تحت هر شرایطی اگر ایران بخواهد وارد بازار شود و جایگاه قبلی خود را بدست آورد مسلما باید قواعد بازار را رعایت کند اما این قواعد به این معنا نیست که مبنایی که برای همه کشورها درنظر گرفته شده برای ایران نیز لحاظ شود، قطعا ایران باید کمک کند و در کنار سایر کشورها قرار بگیرد اما ابتدا می بایست به جایگاه قبلی خود بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که ایران به بازار بازنگردد نمی تواند متناسب با جایگاهش همراه با سایر کشورها شود، تصیح کرد: در آن شرایط اگر کشورهای دیگر کاهش تولید داشتند ایران می تواند از آن تبعیت کند، در غیر این صورت هر تصمیمی برای ایران غیر منطقی است و نمی توان آن را لحاظ کرد.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی نزدیک شدن ایران به بازارهای بین المللی بستگی زیادی به میزان تعامل با کشورهای بین المللی دارد اگر این توافق صورت بگیرد ایران در کمتر از سه ماه می تواند به بازار بازگردد و هیچ مشکلی از نظر فنی وجود ندارد و ایران به راحتی می تواند وارد بازار بین المللی نفت شد.

بهروزی فر اظهار کرد: نمی توان در کوتاه مدت به عددچهار میلیون بشکه رسید اما در طول دو تا سه ماه می توانیم به عددی منطقی در حوزه صادرات نفت دست پیدا کنیم و مشکل جدی در این حوزه وجود ندارد.

به تازگی نیز بیژن زنگنه از آمادگی کامل فنی ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت خام در بالاترین سطح پس از توافق سیاسی و لغو تحریم خبر داد و گفت: پس از خروج آمریکا از برجام (مه ۲۰۱۸ تاکنون) ایران از صادرات حدود ۲ میلیارد بشکه نفت خام محروم شد که این مقدار معادل حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه