نوسازی تأسیسات و شبکه فرسوده آب و برق

وزارت نیرو مجاز به نوسازی تأسیسات و شبکه فرسوده آب و برق کشور شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان به شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت نیرو اجازه دادند با رعایت ملاحظات امنیتی کشور نسبت به تأمین مالی طرحهای نوسازی تأسیسات و شبکه فرسوده آب و برق کشور از جمله مناطق کمتر توسعه‌یافته و طرحهای نیمه‌تمام تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه ۱۴۰۰ تبصره‌های ۱۲ ، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ را اصلاح و تصویب کردند.

طبق اصلاحیه مجلس، در بند الحاقی تبصره (۱۲)، دولت مکلف است تا پایان سال ۱۴۰۰ نیروی انسانی مورد نیاز دستگاههای دولتی در شهرستان‌های تازه تأسیس که از سال ۱۳۹۸ با مصوبه هیأت دولت از بخش به شهرستان ارتقاء یافته‌اند را تأمین نماید. همچنین دولت مکلف است امکانات و منابع مورد نیاز ادارات دولتی در این شهرستان‌ها را تا سقف مبلغ دو هزار میلیارد ریال از ردیف مذکور تأمین نماید.

طبق بند الحاقی ۳ تبصره ۱۲، با توجه به تبصره ماده (۶) قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۸/ ۳/ ۱۳۶۹ میزان کسر از حقوق دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان از چهل و پنج درصد به ۲۰ درصد کاهش می یابد.

در تبصره ۱۳ مربوط به هزینه کرد تنخواه گردان موضوع بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب شد که این موارد جهت هزینه در موارد مندرج در بند (م) ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی ۲ باشد.

همچنین جزء (۳) بند (د) تبصره (۱۴) حذف شد که در آن آمده بود، تأمین منابع مورد نیاز این تبصره در اولویت است و اجرای مفاد سایر تبصره‌های این قانون نباید منجر به کاهش منابع آن شود.

بند الحاقی (۴) تبصره (۱۵) این گونه صلاح شد که به شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت نیرو اجازه داده می‌شود با رعایت ملاحظات امنیتی کشور از محل واگذاری بخشی از املاک و دارایی‌های خود نسبت به تأمین مالی طرحهای نوسازی تأسیسات و شبکه فرسوده آب و برق کشور از جمله مناطق کمتر توسعه‌یافته و طرحهای نیمه‌تمام تا سقف هفتاد هزار میلیارد ریال اقدام کند.

براساس اصلاحیه مجلس در بند (الف) تبصره (۱۶) ، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی به ستاد اجرائی فرمان امام (ره) اختصاص می‌یابد. زوجین می‌توانند به جای استفاده از تسهیلات موضوع این بند، از این تسهیلات حسب مورد به همان میزان، تمام یا بخشی از تسهیلات خود را از این طریق دریافت کنند و به مصرف برسانند.

جزء الحاقی بند ز تبصره ۱۶ نیز اصلاح شد که بر اساس آن ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال بهره‌مند شده و تا پایان سال ۱۳۹۹ تسویه حساب نموده اند در صورتی که مسکن آنها نامناسب یا نامتعارف باشد به شرط خرید یا ساخت مسکن جدید از تسهیلات مسکن ارزان قیمت ایثارگری این قانون بهره‌مند می‌شوند. یارانه سود این تسهیلات از ردیف مربوطه تامین می شود.

بند الحاقی (۲) تبصره (۱۶) این گونه اصلاح شد که تا سقف شش هزار و هشتصد میلیارد ریال تسهیلات بانکی جهت تغییر کاربری شناورهای ماهیگیری با تور کیسه‌ای (ترالر) به کشتی‌های پشتیبانی صیادی به سازمان شیلات اختصاص می‌یابد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه