چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: امنیت غذایی و امنیت اجتماعی کشور در گرو حفظ و حراست از آب و به ویژه آب‌های زیر زمینی است و رعایت نکردن آن مخاطراتی را برای کشور رقم خواهد زد.

چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند

چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: امنیت غذایی و امنیت اجتماعی کشور در گرو حفظ و حراست از آب و به ویژه آب‌های زیر زمینی است و رعایت نکردن آن مخاطراتی را برای کشور رقم خواهد زد.

محمد جوانبخت در پنجاه ودومین نشست مدیران عامل هدف از برگزاری این نشست را تبیین اهمیت صیانت از آب کشور با مدیریت توامان آب و برق دانست و اظهار کرد: در مدیریت منابع آب کشور موارد متعدد بسیاری باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد که صیانت از آب کشور به ویژه آب‌های زیرزمینی و مدیریت توامان آب و برق با استفاده از نصب کنتورهای برق برای کنترل برداشت از چاه‌های کشاورزی از جمله این موارد است.  

 وی ادامه داد: قوانین بالا دستی کشور، مسیر و تکلیف ما را به عنوان متولیان آب در جهت توزیع عادلانه آب مشخص کرده است. امروز چه مدیران و کارشناسانی که در صنعت آب مشغول به کار هستند و چه سایر بخش‌های جامعه به اهمیت حفظ و حراست از منابع آبی کشور پی برده و به آن اذعان دارند؛ چرا که امنیت غذایی و امنیت اجتماعی در گرو حفظ و حراست از آب به ویژه آب‌های زیر زمینی است و رعایت نکردن آن مخاطراتی را برای کشور رقم خواهد زد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: همه به این باور رسیده‌ایم که گام‌هایی که تا کنون برای صیانت از آب برداشته‌ایم کافی نبوده است، از این رو به ‌همه‌ی اهدافی که از قبل برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شده بود، نرسیده‌ایم. حفظ منابع آبی کشور از سال‌های گذشته جزو تکالیف قانونی ما بوده و به دلایل مختلف انجام کامل آن به تاخیر افتاده بود که با تاکید وزیر نیرو از نیمه دوم سال گذشته این موضوع در دستور کار ویژه و فوری بخش آب کشور قرار گرفته است.

جوانبخت یکی از دلایل به تاخیر افتادن اجرایی شدن کامل برنامه صیانت از آب در سال‌های گذشته را فقدان تطابق کامل بین بخش آب و برق دانست و گفت: با پیگیری و تاکیدات ویژه محرابیان، خوشبختانه در حال حاضر بخش برق کشور در یک هماهنگی و آمادگی کامل، صنعت آب را در مدیریت و حفاظت از منابع آبی همراهی می‌کند.  

طبق اعلام وزارت نیرو، جوان‌بخت یکی از الزامات اجرای طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیر زمینی را، نصب کنتورهای هوشمند به صورت جهشی دانست و گفت: در سال‌های گذشته این اقدام به صورت جدی صورت نگرفته بود. از امسال باید همه چاهای کشاورزی به این کنتورها مجهز شوند.  

وی خطاب به مدیران استانی گفت: ممکن است گاهی به دلیل ایجاد محدودیت در برداشت آب تحت فشار قرار بگیرید که با توجه به شرایط و موقعیتی که مختص هر استان و شهرستانی است باید با درایت و هوشمندی این وضعیت را برای آنها توجیه کرد تا به تعامل منطقی و راهکار اصولی رسید، چرا که گاهی رفتار آمرانه و برخورد از بالا به پائین ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به بحث مولدسازی دارایی‌ها، گفت: مولدسازی دارایی‌ها موضوع بسیار مهمی است که بیشتر به اراضی و اماکن مازاد بخش‌های دولتی برمی‌گردد و در کشور متولی پیدا کرده است. مدیران استانی باید در جریان دارایی و اماکن خود باشند، چرا که ممکن است بخشی از این دارایی‌ها، توسط کارگروه مربوطه لیست شده باشد، بنابراین همه مدیران در استان‌ها  باید نسبت به ثبت و مستند سازی داریی‌های خود اقدام کنند.

ایسنا

نوشته‌های مشابه