کاهش ۵۹ درصدی تولید نفت خلیج مکزیکو در آستانه طوفان

تولیدکنندگان نفت آمریکا روز جمعه ۵۹ درصد از ظرفیت تولید نفت خلیج مکزیکو را در آستانه نزدیک شدن طوفان قدرتمند آیدا به سواحل لوییزیانا تعطیل کردند.

گزارش منتشره از سوی دفتر ایمنی و اجرای محیط زیست آمریکا نشان داد حدود ۴۹ درصد از ظرفیت تولید گاز طبیعی خلیج مکزیکو هم متوقف شده است. چاه‌های نفت فراساحلی خلیج مکزیکو در تولید نفت آمریکا ۱۷ درصد و در تولید گاز طبیعی پنج درصد سهم دارند.

طبق گزارش مرکز ملی طوفان آمریکا، بادهای شدید طوفان آیدا با سرعت ۲۴ کیلومتر در ساعت روز جمعه از دریای کارائیب عبور کردند و این طوفان با نزدیک شدن به غرب کوبا ممکن است به یک توفند قدرتمند تبدیل شود. و سرعت وزش بادهای همراه آن تا اوایل روز یکشنبه به ۱۷۸ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کند.

شرکتهای نفت و گاز آمریکایی روز جمعه تلاش کردند فرآیند تخلیه کارکنان از سکوهای نفتی خلیج مکزیکو را پیش از رسیدن طوفان به میادین نفتی کامل کنند. شرکت رویال داچ شل که تولیدکننده بزرگ نفت خلیج مکزیکوست، اعلام کرد تولید هفت سکوی فراساحلی را متوقف کرده است. شرکت بریتیش پترولیوم کار در چهار سکو را متوقف کرده است. هر دو شرکت روز جمعه به تخلیه کارکنانشان ادامه دادند. شرکتهای بی اچ پی، شورون و اکوئینور هم روز جمعه کارکنانشان را از تاسیسات فراساحلی خارج کردند.

شرکت فیلیپس ۶۶ که تولیدکننده بنزین است آماده کاهش تولید می شود و به گفته منابع آگاه، ممکن است پالایشگاه خود در ساحل لوییزیانا را تعطیل کند.

قیمتهای نفت روز جمعه تحت تاثیر اختلالات عرضه در خلیج مکزیکو حدود دو درصد صعود کرد و در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت. قیمت بنزین در منطقه گلف کاست طی هفته گذشته به دلیل نگرانیها نسبت به طوفان آیدا صعود کرد. بیش از ۴۵ درصد از ظرفیت پالایش نفت آمریکا در گلف کاست واقع شده است.

فرماندار لوییزیانا از ساکنان این ایالت خواست برای یک طوفان بزرگ آماده شوند و دو ناحیه ساحلی از ساکنان خواستند به مناطق مرتفع تر بروند. پنج طوفانی که سال گذشته لوییزیانا را درنوردید میلیاردها دلار خسارت بر جای گذاشتند.

بر اساس گزارش رویترز، مرکز ملی طوفان پیش بینی کرد آیدا با نزدیک شدن به بخش شمالی گلف کاست در روز یکشنبه، به توفند خطرناکی تبدیل خواهد شد. عبور طوفان از آبهای بسیار گرم خلیج مکزیکو طوفان را تشدید خواهد کرد و به ریزش باران سیل آسا منجر می شود. پیش بینی می شود روز دوشنبه بارندگی در بخشهایی از لوییزیانا، می سی سی پی و آلاباما به ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر برسد. این طوفان علاوه بر بارندگی سیل آسا ممکن است باعث افزایش جزر و مدهای خطرناک و بادهای ویرانگر شود.

ایسنا

نوشته‌های مشابه