کرونا به جان منابع انرژی افتاده است - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین

کرونا به جان منابع انرژی افتاده است

با ورود موج سرما به کشور سر و کله وسایل گرمایشی پیدا شده و این در شرایطی است که علیرغم کمبود گاز در بسیاری از مکان های عمومی همچون ادارات و مراکز آموزشی شاهد باز بودن پنجره ها برای مقابله با ویروس کرونا هستیم؛ موضوعی که به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز موجب هدررفت بخش زیادی از منابع انرژی می شود.

 میزان مصرف منابع انرژی در ایران عدد بالایی دارد، بر اساس آمار میزان مصرف سرانه انرژی در ایران چندین برابر متوسط جهانی بوده است، به گونه‌ای که مصرف خانگی گاز در کشور ما معادل یک کشور ۷۵۰ میلیون نفری یعنی حدود ۹ برابر استاندارد جهانی است.

با این شرایط اما ویروس کرونا دردسر جدیدی را برای انرژی کشور به وجود آورده است، هدررفت انرژی در ایران در دو سال گذشته رقم قابل توجهی را ثبت کرده است، آنطور که محمد عسگری – سخنگوی شرکت ملی گاز – به ایسنا گفته، اکنون شاهد رشد بالای مصرف انرژی در کشور نسبت به سال گذشته هستیم.

به گفته وی، در روز چهارشنبه ۴۷۵ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده است که هرچند نسبت به روز قبل خود پنج میلیون متر مکعب کاهش داشته است اما از سه هفته پیش که بارش‌ها آغاز شده، شاهد افزایش چشمگیر ۱۴۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ هستیم.

به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز،  میانگین دمای مناسب در فصل سرد سال در اماکن مسکونی کشور بین ۱۸ تا ۲۱ درجه تخمین زده شده است، در حالیکه در بیشتر این اماکن میانگین دما به بالای ۲۶ درجه می‌رسد. با توجه به این رقم، هر فرد می‌تواند بدون تحمل سختی با هر یک درجه کاهش دمای محیط حدود شش درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند. با صرفه جویی پنج تا شش درجه حدود ۳۰ درصد از انرژی مصرفی کاهش می‌یابد.

عسگری با بیان اینکه متاسفانه اکنون شاهد هستیم که با لغو دورکاری ها و بازگشایی دانشگاه ها، مدارس و کاهش دمای هوا و همچنین به‌ دلیل وجود ویروس کرونا اکثر پنجره ها باز است که همین موضوع در هدررفت انرژی تاثیر بالایی دارد، گفت: میزان هدررفت انرژی افزایش یافته است که باید راهکاری برای این مهم در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این موضوع باید گفت که بخش عمده مشکل مصرف گاز به سیستم ساختمان‌سازی ما برمی‌گردد و باید از همان ابتدا سیستم ساخت به گونه‌ای باشد که در کاهش هدررفت انرژی تاثیر بگذارد، تصریح کرد: الگوی مصرف گاز باید در کشور اصلاح و ساز و کاری در نظر گفته شود که هدررفت کاهش یابد.

سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به اهمیت وجود دستگاه‌های تهویه در ادارات و مراکز عمومی گفت: از این طریق می‌توان میزان هدررفت انرژی را کاهش داد و باید تدابیری برای این مساله نیز در نظر گرفته شود.

عسگری تاکید کرد: امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه گاز مشترکان وجود ندارد اما برای مشترکان پر مصرف جرائم سنگینی لحاظ خواهد شد.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه