جهش سوم پتروشیمی

۳۰ میلیارد دلار هزینه مورد نیاز تا پایان جهش سوم پتروشیمی

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:برای تکمیل جهش دوم و سوم پتروشیمی نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه است که ۸ میلیارد دلار آن انجام شده و باقی نیز طی سالهای آینده جذب میشود.

حسن عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی جزو صنایع شاخص کشور به شمار می‌رود، گفت: در بین صنایعی که زیرمجموعه صنعت نفت در حال فعالیت هستند صنعت پتروشیمی شاخص است چرا که بیشترین ارزش افزوده را در زنجیره ارزش تولید می‌کند. این در حالی است که ایران منابع نفت و گاز غنی دارد و هنوز برای بهره برداری کامل از این منابع ظرفیت قابل توجهی وجود دارد.

وی تعداد مجتمع‌های پتروشیمی فعال را ۶۷ مجتمع اعلام کرد و گفت: از این تعداد سه مجتمع یوتیلینی هستند که نیاز سایر مجتمع‌ها به برق و سایر موارد مورد نیاز را تأمین می‌کنند. در مجموع این ظرفیت ۶۷ مجتمع، ۹۰ میلیون تن است.

عباس زاده تصریح کرد: در سال ۹۹، ۴۰ میلیون تن خوراک و سوخت برای صنعت پتروشیمی دریافت کرده ایم که معادل ۹۹۲ هزار بشکه نفت خام در روز، ارزش استفاده شده است که در نتیجه آن ۳۵ میلیون تن محصول تولید شده که ۱۰ میلیون تن آن در بخش داخلی استفاده شده است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنوع گریدهای محصولات پتروشیمی را ۳۳۰ گرید دانست و اظهار داشت: ۴۰ نوع ماده شیمیایی نیز تنوع محصول دیگر داریم. این در حالی است که ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ زیرمجموعه صنعت پتروشیمی فعالیت می‌کند.

وی افزود: کمک دیگری که صنعت پتروشیمی به اقتصاد کشور می‌کند، تنظیم بازار ارزی کشور است. به این ترتیب که ارز حاصل از درآمد صادرات محصولات پتروشیمی خود را به سامانه نیما عرضه می‌کنیم و تنها بخشی را برای خرید کاتالیست و یا مواد اولیه یا تجهیزات مورد نیاز در پتروشیمی‌ها حذف می‌شود و مابقی که میزان قابل توجهی است، به سامانه نیما عرضه می‌شود. به این ترتیب در سال ۹۸ بیش از تعهد خود عرضه ارز به سامانه نیما داشته ایم.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که طی برنامه جهش دوم و سوم طراحی کرده ایم که این طرح‌ها ۴۸ طرح هستند و برای ثمر دهی آنها به ۳۰ میلیارد دلار نیاز است که از این میزان ۸ میلیارد دلار تاکنون هزینه شده و باقی آن نیز طی سالهای آینده هزینه می‌شود. در نتیجه موفق شدیم ۱۷ طرح را در سال گذشته به بهره برداری برسانیم و باقی طرح‌ها نیز در نیمه دوم امسال یا نیمه اول سال آینده به ترتیب بهره برداری می‌شوند که با تکمیل طرح‌های برنامه جهش دوم صنعت پتروشیمی ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی اضافه می‌شود.

به گفته عباس زاده همچنان در برخی از ایام و موارد برای محصول پلی پروپیلن کمبودهایی را در بورس انرژی شاهد هستیم که تلاش کردیم با تمرکز بر این بخش و توسعه بیشتر زنجیره ارزش افزوده این مشکل را حل کنیم.

مهر

نوشته‌های مشابه