تجهیزات کنترلی خطوط توزیع برق/ ترمومتر ترانسفورماتور

یکی دیگر از رله های مکانیکی در ترانسفورماتورهای قدرت ، ترمومتر ها هستند . ترمومتر ها در ساختارهای مختلف تولید و عرضه میشوند ، عموماً در ایران بروی ترانسها از ترمومترهای مکانیکی استفاده میشود ( تا ترمومترهای جدید دیجیتالی ).
اجزای اصلی ترمومتر:
ترمومتر ها از سه جز اصلی تشکیل میشوند .
الف : سنسور ، که وظیفه آن لمس حرارت روغن ترانس است . در قدیم سنسور را بطور مستقیم با روغن اصلی ترانس در تماس قرار میدادند اما امروزه سنسور در محفظه ای ( سل ) جدا از روغن اصلی ترانس قدرت قرار می گیرد که با تبادل حرارت بین سل و روغن ترانس حرارت را سنسورها تشخیص می دهد ، محل سل ها بروی ترانس قدرت جایی است که بیشترین حرارت را دارد ( که معمولاً در سمت سیم پیچی است که بیشتر جریان میدهد ) .

ب : لوله انتقال حرارت : این لوله رابط بین سنسور و بخش بعدی از ترمومتر است که حرارت را جهت خواندن از سنسور که بالای ترانس نصب است به جایی که نشاندهنده ها تعبیه میشوند انتقال می دهد . داخل لوله در قدیم از جیوه بوده اما امروزه از گازهای مخصوص که تبادل حرارتی خوبی دارند استفاده میشود .

ج : باکس ترمومتر : در داخل محفظه ای دیگر که در کنار ترانسها نصب میشود یکسری ترمینال ، میکرو سوئیچ ، عقربه های نشاندهنده ، سیلندر کمکی ، نقاط تنظیم و.. قرار دارد که هر کدام در جای خود به آن اشاره خواهیم نمود .

نحوه کار ترمومتر
نحوه کار ترمومتر بدین صورت است که بعد از گرم شدن روغن ترانسفورماتور و انتقال حرارت به سل حاوی سنسور ، سنسور مربوطه حرارت را سنس کرده و باعث انتقال آن به جعبع ترمومتر میشود که در داخل جعبه یک کپسول سیلندری شکل قرار دارد که با گرم شدنش اضافه حجم پیدا خواهد نمود و باعث راندن سیلندر به بیرون میشود در انتای سیلندر یکسری چرخدنده و اهرمها وجود دارد که باعث چرخاندن عقربه نشاندهنده بروی صفحه مدرج میشود .
با چرخیدن نشاندهنده بروی صفحه مدرج بسته به تنظیمات حرارتی میتواند با رسیدن به دمای مثلاً ۶۰ درجه سانتیگراد گروه فن شماره یک را در مدار بیاورد ، و در صورتی که دمای روغن ترانس پائین نیاید و میل به بالا داشته باشد با رسیدن به دمای ۷۰ درجه سانتی گراد گروه فن شماره دو نیز وارد مدار شده و کار خنک کردن ترانس را سرعت بخشند .
اما اگر به دلیل اضافه بار در ترانس و حرارت زیاد باز هم ترمومتر بالا تر برود مثلاً در دمای ۹۵ درجه میتواند با تحریک میکرو سوئیچ سوم آلارم هشدار دهنده را سیگنال کند و به اتاق کنترل بفرستد و در صورتی هم که اگر عیبی در سیستم خنک کنندگی ترانس باشد و یا به عللی در داخل ترانس حرارت زیادی تولید شود که دمای روغن را بالا ببرد ( مثلاً ۱۲۰ درجه سانتیگراد ) با تحریک میکرو سوئیچ چهارم فرمان قطع ترانس صادر خواهد شد تا از اضمحلال روغن در حرارت بالا بکاهد تا خاصیت عایقی روغن از بین نرود و جلوی صدمات احتمالی گرفته شود . تنظیمات نقاط کاری بسته به نوع ترانس و قدرت آن و محیط و ارتفاع نصب متفاوت است .
ادامه دارد…

نوشته‌های مشابه