آغاز تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت تهران - مهرشید نیرو-

آغاز تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت تهران

رئیس اداره کل نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت تهران از آغاز تعمیرات اساسی واحدهای این شرکت خبر داد.

 شرکت پالایش نفت تهران به‌طور عمده از ۲ پالایشگاه نفت شمالی و جنوبی به همراه واحدهای زیست محیطی مشترک بین دو پالایشگاه و یک سری واحدهای جانبی و واحدهای تأمین آب، برق و بخار سرویس دهنده به واحدهای پالایشی تشکیل شده است. تعمیرات اساسی پیش رو، واحد سولفورزدایی از نفت سفید، واحد سولفور زدایی از نفت گاز، واحد هیدروژن شماره ۳، واحد گوگردسازی شماره ۳، واحدهای آمین ۲ شمالی و جنوبی و واحد آب ترش پالایشگاه را پوشش می‌دهد.

زمان تعمیرات اساسی بر اساس فعالیت‌های از پیش تعریف شده برنامه‌ریزی می شود با این وجود گاهی شرایط واقعی واحد پس از باز شدن اتصالات و بازدید از تجهیزات ضمن اخذ دستور کارهای بازرسی به کاهش یا افزایش زمان تعمیرات اساسی منجر می‌شود. در فرایندهای تعمیرات اساسی با توجه به حجم بالای کارها و ضرورت انجام کار مطابق برنامه فشرده زمان‌بندی شده، کلیه واحدهای عملیاتی و ستادی مرتبط نهایت همکاری را مبذول می‌کنند با این وجود نقش اداراتی نظیر اداره نگهداری و تعمیرات، بهره‌برداری، روابط عمومی، خدمات فنی و مهندسی، توسعه سرمایه های انسانی، حراست و مدیریت بازرگانی سنگین‌تربه نظر می‌رسد. فرایند جذب و تسویه نیروهای تعمیرات اساسی فرایندی تدریجی و پیوسته است که چند روز پیش از شروع هر دوره تعمیرات اساسی آغازشده و تا حدود ۱ هفته پس از راه اندازی واحدها به طول می‌انجامد.

محمد علی هاشمی – رئیس اداره کل نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت تهران – در این رابطه گفت: در این تعمیرات اساسی جذب حدود ۱۱۰۰ نفر نیروی پیمانی موقت در زمان اوج کارها پیش‌بینی شده است. این نیروها از شهرهای مختلف تأمین می‌شوند و نیاز پالایشگاه در حوزه‌های کاری مختلف نظیر تعمیرات مکانیک، تعمیرات برق، تعمیرات ابزار دقیق، تعمیرات پشتیبانی، امور اداری، حراست، ایمنی و بازرسی فنی را در بر می‌گیرند.

رئیس اداره کل نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت تهران پیرامون فلسفه انجام تعمیرات اساسی و دستاورد آن برای پالایشگاه تصریح کرد: تعمیرات اساسی یک فرایند پیشگیرانه هدفمند برای افزایش قابلیت اطمینان و سطح دسترس‌پذیری دستگاه‌ها و ظرفیت تولید واحدهای عملیاتی است. انتظار می‌رود اجرای یک تعمیرات اساسی با کیفیت به کاهش هزینه‌های تعمیراتی در بلندمدت، کاهش تعمیرات اضطراری تجهیزات و واحدها، افزایش عمر مفید قطعات و تجهیزات، کاهش ریسک‌های ایمنی و زیست محیطی و افزایش بهره‌وری فرایندها منجر شود.

وی با تأکید بر اجرای نظام‌مند کارها با هدف ایجاد هماهنگی و یکپارچگی ادارات گفت: فرایند تعمیرات اساسی با توجه به حجم بسیار زیاد فعالیت‌ها و پیچیدگی‌های زیاد نیازمند هماهنگی کامل بین ادارات مرتبط به‌ویژه اداره نگهداری و تعمیرات، بهره برداری، خدمات فنی و مهندسی، توسعه سرمایه‌های انسانی، HSE، مدیریت بازرگانی، روابط عمومی و حراست است. خوشبختانه شرکت پالایش نفت تهران با توجه به سال‌ها تجربه و رفع تدریجی مشکلات، به نظم و هماهنگی مناسبی در این حوزه دست یافته است با این وجود در هر دوره از تعمیرات اساسی نواقصی مشاهده می‌شود که در حین تعمیرات اساسی و پس از آن برای رفع آن‌ها اقدام می‌شود.

بنا بر اعلام  روابط عمومی پالایشگاه نفت تهران این مقام مسئول پیرامون مهم‌ترین اقدامات برنامه ریزی شده جهت انجام این تعمیرات اساسی گفت: کلیه فعالیت‌های یک تعمیرات اساسی بسیار مهم و پر ریسک محسوب می‌شوند و هر گونه سهل‌انگاری در اجرای فعالیت‌ها می‌تواند به وقوع حادثه‌ای دردناک، طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی یا از سرویس خارج شدن واحدهای فرایندی طی مدت کوتاهی پس از راه اندازی منجر شود. مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تخلیه و شارژ مجدد کاتالیست کوره ۳H-۸۰۱، تعمیرات اساسی کوره‌های H-۴۱۷۰۱, H-۴۱۸۰۱, H-۴۱۸۰ و ۳H-۸۰۱، تعویض بخشی از کاتالیست در بالای راکتورهای واحدهای KHDS و GHDS، نصب سینی‌های جدید همراه با افزایش ضخامت در برج‌های V-۴۱۷۱۲ و V-۴۱۷۰۹، تعویض تیوب کامل مبدل E-۴۱۸۰۶ و همچنین تعویض بخشی از کاتالیست بالای راکتورهای ۳R-۹۰۱ و ۳R-۹۰۲ را می توان از مهم ترین فعالیت‌ها در این دوره از تعمیرات اساسی برشمرد.

علی هاشمی عنوان کرد: فرایند تعمیرات اساسی با توجه به اهمیت بالا در حفظ و نگهداشت واحدهای عملیاتی نیازمند جذب و بکارگیری نیروهای حرفه‌ای است و استفاده از نیروهای پیمانی روزمزد به شکلی که امروز استفاده می‌شود توصیه نمی شود. این مشکل با حذف تدریجی نیروهای رسمی در آینده جدی‌تر خواهد شد. در این خصوص پیشنهاد می‌شود با توجه به تعدد پالایشگاه‌های کشور و تعمیرات اساسی مداوم آن‌ها، شرکت‌های بزرگی ایجاد شوند و این شرکت‌ها با جذب، آموزش و حفظ نیروهای حرفه‌ای تمام وقت با ارگونومی مناسب و سلامت کامل از دانشگاه‌ها یا هنرستان‌های فنی حرفه ای، مأموریت تأمین نیروهای تعمیرات اساسی و نظارت بر عملکرد آن ها را در تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها یا سایر صنایع فرایندی کلیدی عهده‌دار شوند. پرسنل درگیر در تعمیرات اساسی در کنار هوش فنی نیازمند توانایی فیزیکی فراتر از معمول برای قابلیت کار در ارتفاع، کار در فضای بسته، کار در محیط‌های آلوده و پر سرو صدا، کار با ابزارهای سنگین و شرایط دمایی نامناسب هستند و به همین لحاظ می‌بایست در جذب و بکارگیری این پرسنل بویژه نیروهای کارگری شرایط فیزیکی و ذهنی آن‌ها برای کاهش خطای انسانی در نظر گرفته شود همچنین لازم است افراد صدمه دیده یا افرادی که به هر دلیل نظیر سن بالای ۴۵ سال توانمندی فیزیکی آن‌ها مناسب کارهای سخت نیستند تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار گیرند یا با شرایط مناسبی بازنشسته شوند تا از جذب و بکارگیری مجدد آن‌ها پرهیز شود.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه