ارائه اطلاعات مصرف انرژی به تفکیک واحدهای صنعتی و معدنی - مهرشید نیرو

ارائه اطلاعات مصرف انرژی به تفکیک واحدهای صنعتی و معدنی

بر اساس تفاهم نامه مشترک وزارت نیرو و صمت، وزارت نیرو باید نسبت به ارائه اطلاعات مرتبط با مصرف انرژی به تفکیک واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، مس، روی و سایر فلزات تا پایان شهریورماه سال جاری در قالب وب سرویس، اقدام کند.

وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) و نیرو تفاهم‌نامه‌ای برای پایش، کنترل جریان تولید و حفظ انرژی پایدار واحدهای صنعتی و معدنی امضا کرده‌اند. این تفاهم‌نامه با توجه به نیاز و ضرورت پایش و کنترل جریان تولید و تحقق موضوع انرژی پایدار واحدهای صنعتی و معدنی، منعقد شده است.

در ماده ۱ این تفاهم نامه مشخص شده که موضوع اصلی ارائه اطلاعات مصرف انرژی به تفکیک واحدهای صنعتی و معدنی است. همچنین در ماده ۲ آن، اقدامات و تعهدات دو وزارتخانه مشخص شده است.

بر این اساس وزارت نیرو باید نسبت به ارائه اطلاعات مرتبط با مصرف انرژی به تفکیک واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، مس، روی و سایر فلزات تا پایان شهریور ماه سال جاری در قالب وب سرویس، اقدام می‌کرد. همچنین  وزارت نیرو باید اطلاعات مصرف انرژی سایر صنایع را تا پایان آذرماه سال جاری ارائه کند.

بر اساس تبصره این بند نیز وزارت نیرو باید لیست منابع با کد یکتای صنعت برق را به وزارت صمت ارائه کند و وزارت صمت کد متناظر صنعت را تکمیل و جهت تطابق و همسان سازی کدهای واحدهای صنعتی و معدنی میان وزارت نیرو و وزارت صمت برای عملیاتی شدن تفاهم نامه ارسال کند.

بر اساس  ماده ۳ تفاهم‌نامه از تاریخ امضا، پنج سال اعتبار دارد و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

ماده ۴ نیز جزئیات نظارت بر اجرای این تفاهم نامه را مشخص کرده که بر اساس آن برای هماهنگی، عملیاتی کردن و نظارت بر اجرای این تفاهم نامه، طرفین باید نماینده تام الاختیار (مجری) خود را معرفی کنند و نظارت بر حسن اجرای این تفاهم نامه بر عهده نمایندگان تام الاختیار خواهد بود.

گفتنی است هر سال با آغاز فصل گرما، قطعی‌های پراکنده برق آغاز می‌شود که البته سال گذشته کمبود برق چندین بار به استخراج ارزهای دیجیتال نسبت داده شد. اما درخواست همیشگی تولیدکنندگان این است که قطعی برق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی باشد تا به تولید آسیب نزند. البته طبق گفته‌های مسئولان شهرک‌های صنعتی، در سال جاری عمده قطعی برق صنایع مستقر در شهرک‌ها با برنامه‌ریزی انجام شده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه