افزایش خرید ترکیه در بازار گران LNG - مهرشید نیرو •

افزایش خرید ترکیه در بازار گران LNG

تقاضای بالای ترکیه برای گاز طبیعی در سال جاری این کشور را در شرایطی که قراردادهای بلندمدت رو به انقضا در زمستان امسال را تمدید نکرده است به افزایش خرید در بازار محموله تک واداشته است.

ترکیه که یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز در اروپاست، به واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران و همچنین واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه، الجزایر و بازارهای محموله‌های تک متکی است. این کشور چهار قرارداد بلندمدت واردات گاز به میزان مجموعا ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال دارد که امسال منقضی می شوند.

به گفته دو منبع آگاه، ترکیه یکی از این قراردادها را با جمهوری آذربایجان تمدید کرده و با یک قرارداد سه ساله برای واردات حداکثر ۶.۶ میلیارد متر مکعب در سال موافقت کرده است.

قرارداد کوتاه‌تر جدید برای واردات محموله‌های تک گاز خواهد بود که بر اساس قیمت هاب PSV ایتالیا قیمت گذاری می شوند در حالی که قراردادهای بلندمدت بر اساس قیمت نفت قیمت گذاری می شوند که آنکارا خواهان حذف آن است.

ترکیه سه قرارداد دیگر دارد که مهلت آنها در حال اتمام است و شامل دو قرارداد واردات دولتی و خصوصی از طریق خط لوله از گازپروم روسیه – هر کدام به میزان چهار میلیارد متر مکعب – که تا پایان سال منقضی می شود و قرارداد LNG نیجریه به میزان ۱.۳ میلیارد متر مکعب که ماه جاری مهلت آن پایان می گیرد.

با مهلت کوتاهی که وجود دارد، دیدار دو هفته پیش بین روسای جمهور روسیه و ترکیه بدون توافق گازی پایان گرفت. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تلاش کرد به آنکارا اطمینان دهد و اعلام کرد ترکیه با دریافت گاز روسیه از طریق خط لوله، از بحران گاز اروپا در امان خواهد ماند. اما ترکیه گاز اندکی در ذخایرش دارد تا در صورت طولانی شدن مذاکرات از آن استفاده کند.

یک منبع صنعتی آگاه ترکیه گفت: کل گاز قراردادی که از طریق خط لوله از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان موجود بوده، تا اواسط سپتامبر دریافت و استفاده شده است.

ترکیه در گذشته علاوه بر واردات خط لوله ای گران قیمت‌تر، به خرید LNG پرداخته بود تا نیازهایش را به طور کامل پوشش دهد. این کشور سهم LNG در واردات گاز را در دو سال گذشته به یک سوم افزایش داد تا به صادرکنندگان گاز خط لوله ای نشان دهد قراردادهای بلندمدت قیمت گذاری شده بر اساس نفت باید رقابتی تر شوند.

برنامه ها برای پوشش یک چهارم از مصرف گاز از محل یک اکتشاف گازی جدید در دریای سیاه از سال ۲۰۲۷، انتظار می رود قدرت چانه زنی ترکیه را در مذاکرات گازی تقویت کند.

با این حال خشکسالی امسال نیروی برق آبی را محدود کرده و باعث بازگشت نیروگاههای گاز سوز به مدار فعالیت شده و مصرف گاز ترکیه را به رکورد ۶۰ میلیارد متر مکعب می رساند آن هم درست در زمانی که قیمتهای گاز در اروپا به شدت افزایش پیدا کرده است.

به گفته عارف آتاتورک مشاور صنعتی، انتظار می رود مصرف روزانه گاز زمستان امسال به ۳۰۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند از این رو ترکیه باید همه قراردادهایی که مدت آنها به سر می رسد را حداقل با حجم مشابه تمدید کند.

ترکیه حدود ۴۸ میلیارد متر مکعب در سال قرارداد واردات دارد. یعنی باید حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب LNG از بازارهای محموله‌های تک خریداری کند که در حال حاضر قیمتهایش افزایش سرسام آوری پیدا کرده است. طبق آمار رسمی، واردات LNG محموله‌های تک ترکیه از ابتدای امسال تاکنون به دو میلیارد متر مکعب رسیده است.

سوهبت کاربوز، مدیر اندیشکده OME در پاریس در این باره گفت: ترکیه می تواند از واردات محموله‌های تک LNG یا گاز خط لوله ای جمهوری آذربایجان برای تامین این کمبود استفاده کند. تنها عیبی که دارد، هزینه بیشتری است که در بازار محموله‌های تک متحمل می شود اما ترکیه احتمالا با مشکل موجود بودن گاز روبرو نخواهد بود.

استفاده از گاز برای گرمایش و تولید در ابعاد کوچک در ترکیه یارانه ای است و خانوارها ۱۷۰ دلار برای هر هزار متر مکعب گاز پرداخت می کنند. همین حجم گاز هفته گذشته در هاب گاز تی تی اف هلند به بیش از هزار دلار صعود کرد. به گفته منابع صنعتی، با قیمت فعلی بازار در سه ماهه آخر سال، ترکیه برای یارانه واردات محموله‌های تک LNG متحمل پنج میلیارد دلار هزینه می شود.

بر اساس گزارش رویترز، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه تاکید کرده است هزینه هر میزان که باشد، ترکیه امنیت تامین انرژی را تضمین خواهد کرد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه