اما و اگر ژاپن برای تحریم نفت روسیه - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

اما و اگر ژاپن برای تحریم نفت روسیه

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن ساعاتی پس از این که برای اعمال تحریم علیه نفت روسیه بر سر جنگ در اوکراین، به سران گروه هفت پیوست، اعلام کرد توقف واردات نفت روسیه زمان می برد.

 کیشیدا به خبرنگاران در توکیو گفت: هیچ تغییری در برنامه ژاپن در خصوص حفظ منافعش در پروژه‌های نفت و گاز طبیعی ساخالین ۱ و ۲ روسیه وجود ندارد.

ژاپن بر سر اعمال تحریم علیه مسکو در واکنش به حمله نظامی به اوکراین، تحت فشار قرار دارد و همچنان به واردات نفت و گاز طبیعی از این کشور ادامه می‌دهد. پروژه ساخالین ۲ نزدیک‌ترین پروژه LNG به ژاپن است و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن ماه گذشته گفته بود این کشور به دلیل اهمیت استراتژیک این پروژه، از آن خارج نخواهد شد.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌ای‌اعلام کرد نخست وزیر ژاپن در تماس با سایر سران گروه هفت و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در شب گذشته، گفت: دولتش به صورت کلی تصمیم گرفته است واردات نفت روسیه را ممنوع کند.

کیشیدا گفت: این تصمیم فوق العاده دشواری برای کشوری بوده که عمده انرژی مورد نیازش را وارد می‌کند اما اکنون زمانی است که اتحاد گروه هفت از همیشه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تاثیر این ممنوعیت احتمالا محدود خواهد بود زیرا ژاپن تنها ۳.۶ درصد از واردات نفتش در مارس از روسیه بوده است در حالی که ۱۰.۸ درصد از زغال سنگ و ۸.۸ درصد از گاز مورد نیاز این کشور در سال ۲۰۲۱ از روسیه تامین شد. با این حال این اقدام ممکن است قیمتهای بنزین را در این کشور بالاتر ببرد و نگرانی‌های تورمی را تشدید کند.

ژاپن پیش از این برنامه‌هایی را برای توقف واردات زغال سنگ روسیه اعلام کرده اما زمان مشخصی را تعیین نکرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحریمهای دولت کیشیدا علیه روسیه در آستانه انتخابات پارلمان این کشور مورد حمایت عمومی قرار داشته است و محبوبیت کابینه وی در نظرسنجی شبکه تلویزیونی جی ان ان سه درصد افزایش یافت وبه ۶۲ درصد رسید و ۶۴ درصد مردمژاپن گفتند واکنش دولت به جنگ در اوکراین را تایید می‌کنند.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه