صنعت پتروشیمی

امکان بومی‌سازی ۲۵۰ فناوری برتر پتروشیمی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: امروز ایران ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در همه زمینه‌ها دارد، از این رو می‌توانیم به آسانی ۲۵۰ فناوری برتر پتروشیمی در کشور را بومی‌سازی کنیم.

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی امروز در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه اگر به‌دنبال ارزش افزوده هستیم، باید در فکر توسعه سرشاخه‌های دانش‌بنیان در پتروشیمی باشیم، اظهار کرد: به همه مدیران صنعت پتروشیمی این نوید را می‌دهم که ایران برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در حال بر داشتن گام‌های بزرگ است تا بتواند تا ۱۰ سال آینده همه فناوری‌های مورد نیاز خود را بومی‌سازی کند و به صادرکننده بزرگ محصولات پایین‌دستی تبدیل شود.  

وی با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان پتروشیمی در این معاونت، گفت: با توجه به تشکیل صندوق خطرپذیری سرمایه‌گذاری در این معاونت در آینده نزدیک شاهد ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری‌های پتروشیمی هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه هر شرکتی که تولید بار اول داشته باشد، به‌سرعت و بدون بوروکراسی اداری با آنها قرارداد خواهیم بست، گفت: برای توسعه پایدار باید به سراغ فناوری در پتروشیمی برویم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران منابع نفت و گاز است، اظهار کرد: مسیر اقتصاد دانش‌بنیان مورد تأکید مقام معظم رهبری از ایستگاه توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌گذرد، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برنامه ویژه‌ای برای توسعه این صنعت دارد.

به گفته وی، همه چیز در اقتصاد در توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی خلاصه می‌شود. به ازای هر یک دلار در صنعت پایین‌دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امسال آثار و برکات سرمایه‌گذاری در ۱۰ پروژه بزرگ در صنعت پتروشیمی را مردم خواهند دید، اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم و هشتم توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت باید دو برابر شود، مدیران صنعت پتروشیمی دانش‌بنیان‌ترین مدیران کشور هستند، زیرا سرشاخه‌های فناوری در این صنعت رسوب کرده است.  

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: در بخش بالادستی صنعت اگر برنامه‌ای برای تبدیل تولیدات خود به ارزش افزوده نداشته باشیم، بی‌شک خام‌فروشی به زیان کشور خواهد بود.

ایسنا

نوشته‌های مشابه