بخشی از ناترازی گاز کشور جبران می‌شود - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

بخشی از ناترازی گاز کشور جبران می‌شود

با توسعه میدان گازی مختار، روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز افزوده می‌شود، اکنون مرحله نخست طرح توسعه مخزن ذخیره‌سازی مختار آغاز شده و حفاری نخستین چاه ارزیابی در این میدان گازی نیز به زودی آغاز می شود.

وجود گاز در مخزن مختار با حفر اولین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد اما دستیابی به ارقام و احجام دقیق، مستلزم انجام حفاری مجدد و برداشت داده‌های به روز است، از این رو حفاری چاه ارزیابی با هزینه ۲۰ میلیون یورو و مدت ۱۵ ماه در دستور کار قرار گرفت تا براساس نتایج حاصله، زمینه برای تدوین ام. دی. پی و نهایتا توسعه میدان مهیا شود.

مدت اجرای عملیات توسعه مخزن مختار سه سال و بودجه مورد نیاز حدود  ۴۲۰میلیون یورو تخمین زده شده و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور افزوده می شود.   پس از اتمام دوره ۵ ساله تولید از مخزن مختار، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم می‌شود، در این مرحله ظرفیتی در حدود ۱.۲۵ میلیارد متر مکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در ۸ ماه گرم سال روزانه ۵ میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب  از آن تولید کنیم.

در مرحله توسعه مخزن، بین ۸ تا ۱۰ حلقه چاه حفاری و متعاقب این اقدامات تاسیسات پالایشگاهی و تزریق گاز و واحد نم‌زدایی آن احداث می‌شود تا گاز مخزن به خطوط لوله سراسری گاز تزریق شود و به این ترتیب کمک شایان توجهی در بحث جبران ناترازی گاز  خواهد داشت.

محمد زمان جوکار، مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این رابطه گفت: در  مرحله حفر چاه ارزیابی و اقدام‌های مطالعاتی حدود ۲۵۰ نفر و در  فاز توسعه‌ای شامل (حفاری و احداث چاه توسعه‌ای، خطوط لوله، پالایشگاه و تاسیسات تزریق گاز) حدود ۲۰۰۰ نفر در این میدان مشغول به‌کار می‌شوند، ضمن آنکه پس از بهره‌برداری نیز برای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر به شکل دائم و  پایدار شغل ایجاد می‌شود.

به گفته وی، براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود که پس از عملیات حفر چاه ارزیابی، کسب داده‌های مورد نیاز، تهیه ام دی پی و اسناد مناقصه توسعه  در مرحله نخست، در نیمه دوم ۱۴۰۳ با انتخاب پیمانکار، وارد مرحله توسعه میدان می‌شویم.

مخزن مختار از میادین هیدروکربوری توسعه نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود، این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه