ترانسفورماتورهای خشک رزینی ( ترانس خشک )
|

ترانسفورماتور خشک رزینی

ترانسفورماتور خشک رزینی  یا ترانس خشک به روغن جهت خنک شدن و یا به عنوان عایق الکتریکی نیازی ندارد. لذا به دلیل عدم وجود روغن، خطر آلودگی خاک و منابع زیر­زمینی و همچنین احتراق و خطر آتش سوزی کم میشود.

در این گونه از ترانسفورماتورها به­ جای بوشینگ سرامیکی در قسمت­های انتهایی ، از عایق سیلیکون استفاده میشود. به این ترتیب خطر ترک خوردن سرامیک بوشینگ و نشت بخار روغن از بین می­رود.

کاهش مواد قابل اشتعال، نیاز به تجهیزات گسترده آتش­نشانی را کاهش می­دهد. بنابراین از این دستگاه­ها در محیط­‌های سرپوشیده و نواحی سرپوشیده شهری نیز می­توان استفاده کرد.

با حذف روغن در ترانسفورماتورهای خشک، نیاز به تانک روغن، سنجه سطح روغن، آلارم گاز و ترمومتر روغن کاملا از بین میرود. بنابراین کار نصب آسانتر شده و تنها شامل اتصالات کابل­ها و نصب تجهیزات خنک کننده خواهد بود.

از دیگر ویژگی­های ترانس خشک، کاهش تلفات الکتریکی است. یکی از راه­های کاهش تلفات و بهینه کردن بهره برداری از ترانسفورماتور، نزدیک کردن ترانسفورماتور به محل مصرف انرژی تا حد ممکن است تا از مزایای انتقال نیرو به قدر کافی بهره ­برداری شود. با به ­کارگیری ترانسفورماتور خشک این امر امکان پذیر است.

همچنین به دلیل نوع عایق به ­کار گرفته شده در ساختار این نوع از ترانسفورماتورها، عملا بروز تخلیه جزئی در حد بسیار پایینی می­باشد. ترانسفورماتورهای خشک بر خلاف انواع روغنی نیازی به نگهداری ندارند. در اصطلاح به این نوع از ترانسفورماتورها Maintenance Free نیز گفته می­شود.

این ترانسفورماتورهای دارای سطح صدای پایین می­باشند. این عامل نیز زمینه استفاده از این نوع ترانسفورماتورها را در مناطق مسکونی فراهم می­ آورد. در ساختار ترانسفورماتور خشک رزینی، از رزین مایع استفاده می­شود که پس از طی مرحله کوره به صورت جامد در میآید. در واقع هادی و رزین اطراف به صورت یک جسم صلب در می­ایند. این عامل سبب مقاومت بیشتر ترانسفورماتور در برابر نیروهای اتصال کوتاه می­ گردد. با توجه به موارد مذکور، این نوع ترانسفورماتورها در محیط­ هایی مانند برج­های مسکونی، مراکز تجاری، فرودگاهها، بیمارستان­ها، مراکز حساس و استراتژیک، مترو، تاسیسات زیر زمینی، فروشگاه­ها، مناطق پر ازدحام، شبکه­ های آبرسانی، پست­های پکیج و پست­های موبایل استفاده می شوند.

به طور کلی مزایای ترانسفورماتور خشک:
راحتی در نصب: ترانسفورماتور خشک رزینی از قطعات و سازه‌های ساده‌ای تشکیل شده است، که به راحتی می‌توان آن را نصب کرد.
نگهداری آسان: از آنجایی که در ترانسفورماتور خشک رزینی خبری از ماده ترانسفورماتور (نفت، روغن و …) نیست، نگهداری از آن بسیار آسان تر از ترانسفورماتورهای خیس است.
دوام و طول عمر بیشتر: با توجه به اینکه در ترانسفورماتور خشک رزینی از رزین به جای ماده ترانسفورماتور استفاده می‌شود، دوام و طول عمر آن در مقایسه با ترانسفورماتورهای خیس بیشتر است.
پایداری بالا: ترانسفورماتور خشک رزینی از پایداری بالاتری نسبت به ترانسفورماتورهای خیس برخوردار است.
رطوبت و مواد شیمیایی: ترانسفورماتور خشک رزینی می‌تواند در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت کند.
امنیت: در ترانسفورماتورخشک رزینی به دلیل نبود ماده ترانسفورماتور، احتمال خطر ناشی از نشت ماده ترانسفورماتور نبود.

ترانسفورماتور خشک رزینی با طول عمر بیشتر نسبت به ترانسفورماتورهای خیس و استهلاک کمتر و سهولت در نصب و نگهداری، در بخش‌های مختلف برقی از جمله سیستم‌های قدرت و برقی، سیستم‌های زباله سوز و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشته‌های مشابه