توقف نشت گاز از خطوط نورد استریم؛ احتمال فعالیت یک خط لوله

شرکت گازپروم اعلام کرد نشت گاز از سه خط لوله آسیب دیده نورد استریم در دریای بالتیک، متوقف شده و ممکن است انتقال گاز از تنها خط لوله سالم این سیستم ازسرگرفته شود.

 این شرکت دولتی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد فشار در سه خط لوله ثابت شده و این شرکت در تلاش برای کاهش ریسکهای زیست محیطی است.

شاه لوله نورد استریم ۱ با افت چشمگیر فشار در هر دو لاین خود روبرو شده که ظاهرا ناشی از آسیب دیدگی است و شاه لوله نورد استریم ۲ افت مشابه فشار در لاین ای را گزارش کرده است.

شرکت گازپروم اعلام کرد اگر تصمیم برای آغاز عرضه گرفته شود، لاین بی شاه لوله نورد استریم ۲ همچنان می تواند گاز به اروپا صادر کند.

نورد استریم ۱ پیش از این که روسیه، عرضه گاز را در مدت شش ماه گذشته بر سر اختلاف درباره پرداخت پول فروش گاز به روبل و مشکلات فنی، کاهش داده و سپس آن را متوقف کند، کاملا فعال بود. اما شاه لوله نورد استریم ۲ که ساخت آن به تازگی تکمیل شده بود، هرگز فعالیتش را آغاز نکرد زیرا آلمان مدت کوتاهی پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، مجوز فعالیت این شاه لوله را معلق کرد.

اروپا پس از کشف دو نشت بزرگ در دو شاه لوله گازی نورد استریم روسیه، تحقیقاتی را آغاز کرده است. آلمان، دانمارک و سوئد اعلام کرده اند که این حادثه احتمالا یک اقدام خرابکارانه بوده است. سوئد یک کشتی پشتیبانی غواصی به محل خطوط لوله گازی نورد استریم در دریای بالتیک که هفته گذشته دچار نشتی شدند، اعزام کرد تا درباره این حادثه تحقیق کند.

نورد استریم که از روسیه به آلمان امتداد دارد، در قلب بحران تامین گاز در اروپا قرار دارد که تا همین اواخر به واردات گاز از روسیه وابسته بود. چندین کشور اتحادیه اروپا همزمان با تلاش برای یافتن منابع تامین جایگزین، برنامه های اضطراری آماده کرده اند که ممکن است به سهمیه بندی گاز منتهی شود. رگولاتور انگلیس هم هشدار داده که این کشور با خطر جدی کمبود گاز در زمستان روبروست.

پیشتر، گارد ساحلی سوئد اعلام کرده بود نشت گاز از نورد استریم ۱ متوقف شده است اما پرواز بر فراز منطقه نشان داد گاز همچنان از نورد استریم ۲ در حال خروج است و حبابی به شعاع بیش از ۳۰ متر در سطح آب مشاهده می شود.

کرملین روز دوشنبه بار دیگر غرب را مقصر آسیب دیدن این خطوط لوله اعلام کرد و گفت: آمریکا فروش خود را می تواند افزایش دهد و در نتیجه، قیمت گاز طبیعی مایع افزایش پیدا می کند. واشنگتن دست داشتن در این حادثه را به شدت تکذیب کرده است. کشورهای اروپایی به خرابکاری مظنون هستند اما هنوز اعلام نکرده اند چه کسی در این حادثه، دست داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، این حادثه باعث شد کشورهای اروپایی امنیت و کنترل زیرساختهای حساس که ممکن است هدف حمله قرار بگیرند را تشدید کنند. نروژ که بزرگترین صادرکننده گاز اروپا و صادرکننده بزرگ نفت است، در تاسیسات نفت و گاز، سربازان را مستقر کرده است. ایتالیا هم تدابیر امنیتی در زیرساخت انرژی زیردریایی و کابلهای مخابراتی را تحکیم کرده است.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه