درخواست آژانس بین‌المللی انرژی از تولیدکنندگان نفت: در دفع خطر رکود یاری کنید - مهرشید نیرو-

درخواست آژانس بین‌المللی انرژی از تولیدکنندگان نفت: در دفع خطر رکود یاری کنید

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در داووس گفت: تولیدکنندگان نفت باید مسئولانه رفتار کرده و به کنترل رشد قیمتها کمک کنند وگرنه ریسک رکود جهانی وجود دارد.

 بیرول در مصاحبه با بلومبرگ تی‌وی در داووس سوئیس گفت: اگر مشارکت مثبتی نداشته باشیم، ممکن است شاهد بالاتر رفتن قیمتها، نوسان بیشتر و ایجاد یک ریسک بزرگ رکود برای اقتصاد جهانی باشیم. تابستان امسال دشوار خواهد بود زیرا همان طور که می‌دانیم تقاضا برای نفت در تابستان معمولا بالا می‌رود. یک پرسش مهم این است که آیا تقاضا از سوی چین به دلیل ضعف اقتصاد این کشور، یکنواخت خواهد ماند.

مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی همچنین اظهار کرد: بحران امنیت انرژی که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین پیش آمده، نباید به وابستگی شدیدتر به سوختهای فسیلی منجر شود. وی خطاب به حاضران در اجلاس داووس گفت: سرمایه گذاریهای درست به خصوص در انرژی تجدیدپذیر و نیروی هسته‌ای به معنای آن است که جهان نباید بین کمبود انرژی و تغییرات اقلیمی پرشتاب به دلیل آلایندگی سوختهای فسیلی، انتخاب کند. ما در کوتاه مدت به سوختهای فسیلی نیاز داریم اما بیایید با عدم استفاده از وضعیت فعلی به عنوان بهانه ای برای توجیه بعضی از سرمایه گذاریهای انجام گرفته، در آینده گیر نیافتیم.

آژانس بین المللی انرژی سال گذشته به سرمایه گذاران هشدار داده بود اگر می خواهند سطح آلایندگی کربن تا اواسط قرن معاصر صفر شود، پروژه‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ را تامین مالی نکنند.

شخصیت‌های نخبه جهان پس از وقفه دو ساله به دلیل پاندمی کووید ۱۹، بار دیگر در داووس گرد هم آمده اند و اگرچه نامهای بزرگ کمتری از وال استریت و دنیای سیاست دیده می شود اما با توجه به جنگ در اوکراین، نرخ بالای تورم و ریسک کمبود مواد غذایی و تغییرات اقلیمی، موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، در رویداد جداگانه دیگری، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، اظهار کرد: در حال بررسی کاهش تعرفه روی واردات کالاهای چینی و تکرار درخواست از اوپک برای افزایش تولید نفت است.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه