بازی دو سر برد ایران و عراق در حوزه انرژی - مهرشید نیرو

بازی دو سر برد ایران و عراق در حوزه انرژی

در روزهای گذشته رئیس‌جمهوری عراق با رئیس جمهور ایران ملاقات داشت که در این ملاقات بر تداوم روابط تهران و بغداد در حوزه‌های گاز و انرژی تاکید شد، موضوعی که به گفته کارشناسان می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد.

روابط ایران‌ و عراق روابطی راهبردی است، سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار است که طبق گفته‌های ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری می‌تواند به سطوح بالاتری برسد. روابط تهران و بغداد در حوزه زیرساختی همچون آب، برق، گاز و انرژی باید به‌نحوی ادامه یابد که استفاده از ظرفیت‌های موجود نیازهای دو طرف را به‌طور کامل برطرف کند.

به‌تازگی نیز دولت عراق اعلام کرد این کشور واردات گاز از ایران را ۳ تا ۴ برابر افزایش داده است. علی احمد، مدیر شرکت مرکزی تولید برق عراق، زیر مجموعه وزارت نیروی این کشور، اعلام کرد که عراق واردات گاز از ایران را طی ماه جاری به ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز رسانده، رقم واردات گاز عراق در اوایل سال جاری روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب بوده است.

با بالا رفتن دمای هوا در عراق، تقاضای برق در این کشور رو به افزایش گذاشته و عراق برای تولید نیرو به واردات گاز نیاز دارد. بدون واردات برق و گاز از ایران، بحران کمبود نیرو در این کشور شدت می‌گیرد. اعمال تحریم‌های بانکی علیه ایران نیز باعث شده تا عراق در پرداخت بدهی‌های برق و گازی خود به کشورمان با مشکل مواجه شود.

مهدی هاشم‌زاده، کارشناس حوزه انرژی در این رابطه به ایسنا گفت: بحث مربوط به ایران و عراق در حوزه انرژی به طور جدی مطرح بوده، در حوزه گاز و برق نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع شده، در صادرات گاز و برق امکان همکاری جدی با عراق را داریم. دو موضوع اصلی بین ایران و عراق بحث گاز و برق است، ما می‌توانیم به عنوان دارنده منبع اصلی در اختیار عراق بگذاریم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات که به طور ویژه‌تری به آن می‌پردازیم بحث ناترازی گاز است، گفت: در حوزه افزایش ظرفیت تولید روی ۳۶ میدان و ظرفیت  ۵۷۰ میلیون مترمکعب  در حال سرمایه‌گذاری هستیم، همچنین در حوزه ذخیره‌سازی نیز اقداماتی در حال انجام است و ما باید بتوانیم ذخیره‌ای برای صادرات گاز داشته باشیم تا صادرات متوقف نشود.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به مشکلات تامین برق در کشور گفت: یک برهه کوتاه در تابستان چالش تامین گاز برای نیروگاه‌ها داریم که با افزایش سرمایه‌گذاری قابل مدیریت است، همچنین از محل فاینانس میدان‌های گازی نیز می‌توان اقداماتی را انجام داد.

هاشم‌زاده با اشاره به لزوم افزایش همکاری ایران و عراق در حوزه انرژی، گفت: یکی از موضوعات جدی که در بحث روابط انرژی ما وجود دارد به خصوص برق و گاز این است که به محض عدم تسویه مطالبات می‌توان صادرات را متوقف کرد البته باز هم مشکلاتی وجود دارد اما میزان آن بسیار کمتر از صادرات نفت است.

وی افزود: تجارت گاز و برق برای ایران قابلیت‌های بالایی دارد، توسعه روابط تهران و بغداد نیز می‌تواند تحول جدی را رقم بزند و تاثیرات آن برای هر دو کشور اهمیت دارد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه