ذخایر آب تهران با کمبود ۴۱ درصدی مواجه شده است - مهرشید نیرو •

ذخایر آب تهران با کمبود ۴۱ درصدی مواجه شده است

معاون شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران با اشاره به خشکسالی امسال تهران که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌، گفت: ذخایر آب تهران با کمبود ۴۱ درصدی مواجه شده است . اقدام‌های لازم را برای گذر از پیک خشکسالی در تهران انجام دادیم اما امسال نسبت به سال گذشته گرم‌تر بود و بارندگی‌های کمتری داشتیم‌. از همان ابتدا، عمده نگرانی ما برای فصول پاییز و زمستان بود چون در این فصول، آب جاری وارد سدها نمی شود.

 عبدالحسین‌ مجدی‌زاده – معاون شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران – در یک برنامه تلویزیونی، درباره وضعیت کم‌آبی در پایتخت گفت: در این ایام شاهد بارندگی‌هایی بودیم که در پیش‌بینی‌های اولیه لحاظ نشده بود. براساس پیش‌بینی‌های اولیه، بارندگی‌های موثر در تهران، از نیمه دوم آذرماه آغاز می‌شود اما خوشبختانه این اتفاق زودتر به وقوع پیوست.

وی با اشاره به آمار کمی از بارندگی‌های فصل پاییز در تهران، افزود: این میزان بارندگی تنها دو درصد از سال پیش بیشتر بوده‌ است. سال گذشته ۱۶۸ میلی‌متر و امسال ۱۷۰‌ میلی متر بارش داشتیم‌. درصورتی که کاهش ۴۱ درصدی در ذخایر آب تهران همچنان ثابت و ۲۶۷ میلیون مترمکعب از آب پشت سدها، نسبت به سال گذشته کمتر شده‌ است‌.

او با بیان اینکه ۳۵ درصد از میزان آب ذخیره در پشت سد کرج، کاسته شده‌ است، ادامه داد: بارندگی‌های فعلی به صورت آب جاری وارد سدها نمی‌شود و عمدتا به صورت برف است‌ بنابراین نمی‌توانیم خیلی سریع منتظر تاثیر آن بر مشکل کم‌آبی باشیم.

مجدی‌زاده با تاکید بر نقش مهم صرفه‌جویی در مدیریت کم‌آبی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از آب تهران از طریق ذخایر زیرزمینی تامین می‌شود. اگر هریک از شهروندان در مصرف روزانه خود، ۱۰ درصد صرفه‌جویی را لحاظ کنند، تاثیر مهمی در سرانه آب مصرفی و جلوگیری از جیره‌بندی آب خواهد داشت.

وی افزود: امسال به دلیل ویروس کرونا و گرمی هوا، مصرف آب شهروندان تهرانی تنها در ۱۸ روز از ماه، کمتر از ۳ میلیارد لیتر بوده است. معمولا روزانه ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون لیتر آب مصرف کرده‌اند که ۱۰ درصد این آمار، معادل ۳۰۰ هزار مترمکعب خواهد شد و با دقت مردم به امر صرفه جویی، این حجم از آب، در ذخایر پشت سدها باقی خواهد ماند.

معاون شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران در پاسخ به اینکه آبا تدبیری برای پیشگیری از هدررفت آب، لحاظ شده‌است یا خیر، بیان کرد: نمی‌توان منکر هدررفت آب شد؛ مسئله‌ای که در تمام دنیا وجود دارد اما یک تعریفی برای آن ارائه شده که متناسب با آن، باید اصلاح‌سازی انجام داد و ماهم متناسب با همین تعریف در شبکه آبی تهران اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در کشور، مربوط به صنعت کشاورزی است، گفت: حساسیت آب شرب به دلیل مسائل بهداشتی و ارتباط مستقیم آن با سلامتی مردم است.

مجدی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه می‌گویند در تمام دنیا دیگر از کلر برای تصفیه آب استفاده نمی‌کنند، توضیح داد: در دنیا همچنان کلر به عنوان عامل ضدعفونی کننده لحاظ می‌شود. حتی کشورهایی که برای تصفیه از اوزون استفاده کردند، مجددا به کلر روی آوردند چون اوزون پایدار نبود. کلر در آب باقی می‌ماند، ما از سلامت آب و شبکه مطمئن هستیم و در بحث پدافند کلر نگرانی نداریم.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه