سیاست معکوس آمریکا در قبال نفت ایران - مهرشید نیرو •

نفت ایران حذف شدنی نیست

به تازگی رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که عرضه کافی نفت به بازارهای جهانی، امکان کاهش خرید نفت از ایران را فراهم کرده است، موضوعی که طبق گفته های مدیرپیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت تنها یک نمایش سیاسی و کاملا متناقص با وضعیت فعلی بازار جهانی نفت است.

 صحبت های اخیر جو بایدن واکنش های زیادی را دربرداشته است؛ او اعلام کرده که مطابق با تصمیمات قبلی، عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران (به بازار جهانی) وجود دارد تا امکان کاهش قابل توجه خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی فراهم شود. این مواضع ضد و نقیض ایالات متحده در قبال بازار نفت و ایران در حالی است که در جریان مذاکرات هفته گذشته‌ی اوپک‌پلاس همواره با فشار بر تولیدکنندگان خواهان تولید و عرضه بیشتر نفت بوده و علاوه بر آن مدعی است برای بازگشت به برجام که قطعا نتیجه آن لغو محدودیت صادرات نفت ایران است، آمادگی دارد.

جواد یارجانی – مدیر پیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت در همین رابطه به ایسنا گفت: باتوجه به اینکه قرار است مذاکرات آغاز شود، طرفین مذاکره حتی اگر به طور مستقیم نیز با یکدیگر مذاکره نکنند، مواضعی را اعلام می کنند که شاید هم مواضع حداکثری باشد، در نتیجه می توان این مساله را به این موضوع ارتباط داد.

به گفته وی اینکه بازار نفت به بشکه اضافه ای نیاز دارد و یا خیر باید مورد ارزیابی کارشناسی قرار بگیرد و اگر فرض شود که در بازار توازن میان عرضه و تقاضا وجود دارد و واقعا نفت ایران مورد نیاز نیست، بازهم ایران برای اینکه صادرات داشته باشد منتظر اجازه کسی نخواهد بود و این جزو  مسائلی است که ایران با جدیت آن را دنبال می کند تا بتواند جایگاه سابق خود را بدست آورد.

مدیرپیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا بر ایران، گفت: این موضوع مانع اصلی رسیدن ایران به جایگاه خود بوده و با وجود این تحریم ها هیچوقت نیاز بازار نفت دنیا به ایران از بین نرفته است و با تمام تلاش هایی که صورت گرفت، نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند اما باید به این مساله نیز تاکید کرد که جایگاه ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خیلی بزرگ تر از موقعیت فعلی است و ما باید بتوانیم جایگاه سابق خود را بدست آوریم.

یارجانی با بیان اینکه این مهم نیازمند سرمایه گذاری و بهینه سازی مصرف در داخل دارد، گفت: همچنین ایران باید به عنوان یک صادرکننده مهم باقی بماند چراکه صادرات نفت یا دیگر بخش های انرژی فقط منبع درآمد نیستند، بلکه بخشی از تامین امنیت ملی نیز به حساب می آید لذا طبیعی است که وقتی برای مذاکره آماده می شوند این عدم نیاز را اعلام کنند، همانطور که ایران نیز مواضعی را اعلام کرده است.

به گفته وی نمی توان گفت که این صحبت ها کارشناسی شده و منطقی اعلام شده باشد و به اعتقاد من بیشتر جنبه و نشان از صحبت های قبل از مذاکره دارد.

مدیرپیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به پتانسیل ایران برای ورود به بازار نفت گفت: قبل از دوران تحریم های پشت سر هم که هم در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد و حتی صادرات نفت ایران به اروپا صفر شد و ترامپ نیز تحریم های جدیدی را وضع کرد، اما از بعد از انقلاب ما توانستیم تولید را به چهار میلیون و ۲۰۰ افزایش دهیم که تولید بالایی بود.

یارجانی اظهار کرد: اگر سرمایه گذاری درست باشد، باتوجه به اینکه نفت می تواند محرکی برای سایر فعالیت های اقتصادی کشور به حساب آید، می توانیم به رقم بالاتری نیز دست یابیم و این پتانسیل در کشور وجود دارد.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه